Margaretha
Har ägnat eftermiddagen åt en rundtur på plantskolor för att bilda mig en uppfattning om häckplantor, priser, sorter och storlek.

På det sista stället fick vi veta att det inte var meningsfullt att köpa stora plantor. av t.ex. liguster. Det viktiga var att man fick tag på plantor som hade många "grenar" redan som små. De ska ju ändå klippas ner vid planteringen.

Om man köper plantor som är 120 cm, måste man då verkligen kapa dem till knähöjd när de planteras? Det verkar så absurt med tanke på den enorma prisskillnaden.

Mycket tacksam för synpunkter. Hade tänkt mig en relativt hög häck på en gång, men det kanske inte är så lyckat.
cato
När det gäller liguster, är det helt rätt att plantorna måste klippas ner hårt om du vill ha en tät häck, som klarar slagregn och snö.
Det är även viktigt att plantorna har grenat sig ordentligt.

Se till att marken du sätter häcken i är välgödslad och av bra kvalitet.
Vattna regelbundet så ska du se att du ganska snart har en fin häck.

Hälsningar
CATO
Margaretha
CITAT (cato @ 09-08-2006, 22:40)
När det gäller liguster, är det helt rätt att plantorna måste klippas ner hårt om du vill ha en tät häck, som klarar slagregn och snö.
Det är även viktigt att plantorna har grenat sig ordentligt.

Men om man köper plantor som är uppvuxna, 125 - 150 cm, så är de ju också lite buskigare. Ska de ändå tas ned till knähöjd? I så fall lönar det sig ju knappast att betala kanske 100 kroner mer per planta! unsure.gif
Hannele
CITAT (Margaretha @ 10-08-2006, 10:40)
betala kanske 100 kroner mer per planta! unsure.gif

Va?? blink.gif
Jag får tio plantor för hundra kronor, typ. Ingen fel på vår häck.
Man kan köpa hur dyra plantor som helst, men beskär man inte rätt, blir det aldrig nån snygg tät häck.
Margaretha
CITAT (Hannele @ 10-08-2006, 10:54)

Va?? blink.gif
Man kan köpa hur dyra plantor som helst, men beskär man inte rätt, blir det aldrig nån snygg tät häck.

Nej, jag känner mig lite misstänksam mot de stora färdiga plantor som säljs dyrt som färdig häck. De kostar kanske 130 kronor per styck!!
KURT
CITAT (Margaretha @ 10-08-2006, 12:29)
CITAT (Hannele @ 10-08-2006, 10:54)

Va?? blink.gif

Nej, jag känner mig lite misstänksam mot de stora färdiga plantor som säljs dyrt som färdig häck. De kostar kanske 130 kronor per styck!!

Det kan vara bra med stor färdig häck om det är något som växer långsamt ( t ex avenbok) och om man bara behöver några få meter av den.
Big Gardener
Dessa två trådar kan du läsa för mer information

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...91ee56215e6ceff

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...91ee56215e6ceff
Hannele
CITAT (KURT @ 10-08-2006, 14:27)
Det kan vara bra med stor färdig häck om det är något som växer långsamt ( t ex avenbok) och om man bara behöver några få meter av den.

NU var det fråga om liguster. Avenbok är något helt annat..
Margaretha
CITAT (Big Gardener @ 10-08-2006, 16:39)

Tack för hänvisningen! Det här hade jag inte lyckats hitta. Intressant att det finns så många olika åsikter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon