|
Jag har en physalis i växthuset. Det har vuxit bra och börjat ge mogen frukt. Helt plötsligt börjar blad efter blad att gulna. Jag har gödslat, vattnar regelbundet. Tacksam för tips.
Så gör mina physalis också liksom de gjorde förra året! Bladen gulnar trots mycket vatten och gödning. Det börjar alltid när det kommit mycket frukt och de blommar samtidigt, kan det vara naturligt kanske? Ett tag trodde jag att det berodde på att jag inte har dem i växthus, men tydligen hade inte det hjälpt! Jag tror att mina står lite väl trångt i sina krukor, så det kan vara det som är orsaken!  Har du dina i krukor?
Hej Rosita! Ja jag har min physalis i en relativt stor kruka. Jag har haft samma tankar som Du att kanske prova med större kruka, men det har än bara blivit en tanke. Det jag ser är att plantan dricker mycket vatten. Har funderat både på om den får för mycket eller för litet. Jag tycker jag provat, men det blir ingen skillnad. Blir nog krukbyte.
Samma med mina, både Gyllenbären och Kapkrusbären. Stora och små krukor, i växthus eller ute ... samma sak. Möjligen lite färre gula blad på de som står i små krukor (=torkar ut oftare) men dom plantorna är å andra sidan mycket mindre. Jag plockar bort de gula bladen och låtsas inte om det.  Det blir ju frukt på dem ändå.
Mina stora (2-åriga) står i 20-liters hinkar och jag är övertygad om att de skulle behöva minst 50-liters tunnor!  Men då kommer problemet med att få plats med dem över vintern inne!  Därför har jag tagit en stickling i maj, som jag ska övervintra och måste tyvärr (antagligen) göra av med mina stora physalis. Jag har dessutom en planta som frösått sig själv ute på friland helt intill en bondböna. Det kan bero på jordiseringen i höstas! Jag tänker låta den stå kvar ute, för att se hur den klarar vintern. En så kall vinter som i vintras, blir det antagligen inte, så det kanske funkar!  Eller vad tror ni? Har ni några tips på skydd för tjälen och frosten?
Tror jag anammar Gurkans tips, plocka blad och låtsas som ingenting. Du har rätt, frukter blir det ju ändå.
LottaPB
14-08-2006, 11:41
Min physalis står i relativt liten kruka mot södervägg, krukan kan rymma mellan 4 och 5 liter, i mycket skyddat läge. Ny för i år, men ändå 135 cm hög och med 20 frukter hittills och många blommor i skottspetsarna. Jag vattnar varje dag, har gödslat en gång med Compo tomatgödsel i början på juli, då den var ett par veckor gammal hos mig - efter att den kom från plantskolan - och härom dagen fick den lite Biobact i pulverform också.
Min physalis får också gula blad, men det börjar med en fläckvis mörkare skiftning mot det bruna, utan att bladen för den skull är det minsta torra. Skulle kunna tänka mig att det är naturligt, det ser så ut. Jag har aldrig odlat physalis förr, så jag vet inte. Men det ser lite skumt ut under bladen. Lite som spinn, men jag kan inte hitta de små djuren, bara pyttesmå gula "bollar" som inte rör sig. Vet inte vad det kan vara, men jag misstänker att det är detta som får bladen att gulna och sedan falla. Och så är bladen lite luddigare undertill än vad jag misstänker de ska vara. (Det kommer nya blad direkt, med skott i de gamla bladvecken.) Jag har funderat på att spruta med Weibulls "Stoppar insekter och mjöldagg", mot mjöldagg, spinn, vitqa flygare och bladlöss. Det ska dock inte sprutas i öppna blommor, så det blir svårt att undvika. Besprutade grönsaker kan ha en bismak, bör sköljas innan förtäring. Innehållsförteckning saknas.
Så nu undrar jag vad jag ska göra. Har ännu inte skördat eftersom frukterna verkar väldigt små, än så länge. Hur vet man när det är dags?
Och vad skulle ni göra i mitt ställe? Kallt vatten i spruta eller Weibulls? Är det lönt att göra något alls?
CITAT (LottaPB @ 14-08-2006, 12:41) Men det ser lite skumt ut under bladen. Lite som spinn, men jag kan inte hitta de små djuren, bara pyttesmå gula "bollar" som inte rör sig. Vet inte vad det kan vara, men jag misstänker att det är detta som får bladen att gulna och sedan falla. Och så är bladen lite luddigare undertill än vad jag misstänker de ska vara. (Det kommer nya blad direkt, med skott i de gamla bladvecken.) Jag har funderat på att spruta med Weibulls "Stoppar insekter och mjöldagg", mot mjöldagg, spinn, vitqa flygare och bladlöss. Det ska dock inte sprutas i öppna blommor, så det blir svårt att undvika. Besprutade grönsaker kan ha en bismak, bör sköljas innan förtäring. Innehållsförteckning saknas.
Så nu undrar jag vad jag ska göra. Har ännu inte skördat eftersom frukterna verkar väldigt små, än så länge. Hur vet man när det är dags?
Och vad skulle ni göra i mitt ställe? Kallt vatten i spruta eller Weibulls? Är det lönt att göra något alls? Frukterna är klara när höljena skiftat färg mot gult, man kan också vänta tills de börjar falla av. Jag tar mina när de skiftat färg och lossnar lätt. Jag sprutar aldrig kemikalier på någonting som går att äta, däremot kan det i nödfall hända att jag använder såpvatten. Har du "det skumma" under många blad, eller skulle du kanske kunna ta bort de blad som ser skumma ut?
LottaPB
14-08-2006, 22:42
Det "skumma" sitter under alla blad, också under de relativt nya. Funderar på att ställa den jättestora plantan under trädgårdsslangens dusch. Funkar det inte efter några sprutningar, kanske jag testar fräkenvatten. Eller möjligtvis såpvatten. I och för sig kan man ju ringa Weibulls och fråga vad som finns i "Stoppar insekter..." Det intresserar mig mycket vad vi utsätter oss för i fråga om kemikalier. Och det är ju inte fel att veta, speciellt nu när jag ska läsa kemi och fysik i ett helt år. Annars tror jag inte att det egentligen är farligt eller ens det minsta skadligt, då skulle informationen på förpackningen inte se ut som den gör. För att ta reda på vad som hänt min physalis, skulle jag kunna ta med några blad till plantskolan där jag köpte den och fråga.
Innan spinn har gjort hela blade gula så har det gått väldigt långt, om bladen är gula pga. spinn så skulle du sett stora kolonier under och mellan bladen.
Physlaisens blad är ofta lite "luddiga" under, helt naturligt, och jag tvivlar på att det är spinn om du inte ser några riktiga "spinn" ... alltså deras spindelnätslika trådar och "nät" eller småkrypen.
*undrar fortfarande vadför mina Physalis tappar bladen ...*
Weibulls : Stoppar Insekter CITAT Benämning: STOPPAR INSEKTER & MJÖLDAGG Förpackningsstorlek: 100 ml Beskrivning: Mot växtsjukdomar. Bra till mycket. En växtvänlig produkt som motverkar såväl mjöldagg som insekter och spinn. Även bra för krukväxter. Ett drygt koncentrat. Oumbärlig vid vinterbesprutning av fruktträd. Innehåll: Parrafinolja Innehåll: Parrafinolja, enda ingrediensen (???) ... inte giftigt isf.
Saltkråkan
15-08-2006, 11:05
CITAT Samma med mina, både Gyllenbären och Kapkrusbären Är det inte samma växt? Eller är Physalis ett samlingsnamn? Jag har försökt googla men hittar ingen info..
Eva 33c
15-08-2006, 14:03
Physalis pruinosa=gyllenbär Physalis edulis (el P. peruviana) = kapkrusbär, det är dessa som säljs i affärernas fruktdisker som "physalis"
Gyllenbäret är lite mer lättodlat, tål lägre temperaturer och ger frukt fortare. Frukten är dock lite mindre (som en spelkula ungefär) än kapkrusbäret. De ser också lite olika ut i blad och växt , lätt att skilja åt när man ser dem intill varandra men lite svårt att beskriva. Förvirring är dock ganska utbredd, jag har fått kapkrusbärs-plantor från en fröpåse såld som gyllenbär.
izabelleask
17-08-2006, 15:51
Hej! Jag läste i någons inlägg att ni pratade om att plantan va två år. Går det att ha samma Physalis i mer än ett år?
Hur ska man övrevintra den?
Har även smultron och dom kan man väl me övrevintra. kan jag bara ställa in dom i mitt garage och låta dom så där. Eller behöver dom ljuse me?
LottaPB
17-08-2006, 21:08
Isabelle Ask: Mina månadssmultron övervintrar i trädgårdslandet utan problem. De vill i stort sett ha samma skötsel som jordgubbar och beter sig ungefär som jordgubbar under vintern, dvs de flesta bladen är helt nedvissnade. Plantan tar fart när värmen kommer och producerar nya friska blad och massor med smultron, tidigt på säsongen. Frösår sig gärna om du inte hackar bort de pyttesmå plantorna som ogräs. Revar sig inte! Min sons fritidsfröknar övervintrade physalisen i ett väldigt ljust fönster.
"Gurkan" - Du måste ha en nyare förpackning än jag har! På min står det: Förhindrar syretillförseln och skadegörarna dör. Och absolut inget om paraffinoljan. Men det förklarar ju varför det kan användas till i stort sett alla växter. Dyrt var det, också. Förra året försökte jag bli kvitt mjöldaggen på rosorna, med klent resultat. Men det var ju en regning sommar, så utan "Stoppar insekter..." hade rosorna nog inte synts under "mjölet'".
jenny nilsson
17-08-2006, 21:17
Mina Physalis står på balkongen och deras blad gulnar också den här tiden, liksom förra året. Förra året tog jag in dem för att se vad det blev av dem på vintern. De höll sig länge på fönsterbrädan men var alldeles för stora. Som "snittväxt" är den fantastiskt fin. Ett tjuvskott som börjat växa ordentligt klippte jag av och satte i en vas i köket. Trots mycket litet omsorg växte skottet till sig och rötterna blev till ett helt litet nystan. Den höll sig jättefin som en vacker grön, luden snittväxt i sin höga, smala glasvas - tills jag råkade bryta av den vid min flytt i april.
Lorangafilm
22-08-2006, 21:52
Detta med gulnande blad, är det de äldsta (d.v.s. längst ner), det yngsta (högst upp) eller gulnar alla samtidigt?
Olika näringsämnen rör sig olika fort i växten så om det är de äldsta bladen som gulnar är det sannolikt att växten transporterar sitt (lättrörliga) kväve från de äldsta bladen upp till tillväxtzonen. I 9 av 10 fall (egengissat..) är det kvävebrist. Physalis växer väl så det nästan bokstavligt knakar?
Om din planta känner sig träffad borde du tänka ut en ny gödselstategi. Gödsla med t.ex. blodmjöl lite då och då brukar jag göra.(blodmjöl är ett praktiskt taget rent kvävegödsel. Som en milkshake för den... Däremot får man inte överdosera, då vill plantan hellre växa istället för att producera goda frukter.
Det har knappast med krukstorleken att göra, rötter fungerar så att om man gödslar optimerat så utvecklar inte växten ett så stort rotsystem, detta ser man när man besöker t.ex. tomatodlare med plantor over 2 meter som har ett rotsystem på enbart någon liter. Däremot om man gödslar lite i underkant så drar rötterna iväg på jakt efter nya källor av näring. Men en omplantering är sällan fel!
Kör hårt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|