Jag har 5 olika Amaryllislökar som jag läste skulle må bra av att stå i trädgårdslandet på sommaren. Dom lever och alla har blad men inga blommor.Nu undrar jag om någon vet när jag ska gräva upp dom för vila så jag kan få dom att blomma till jul?
Början av september är en lämplig tid att gräva upp och ta in dem för vila. Men att pricka in blomningen precis till jul... tror jag inte är så lätt.
Ok. Ska jag låta bladen och rötterna vissna ner av sig själva då eller klipper man av dem? Vet du om dom bara ska ligga i typ spån eller bara som dom är? //Anki
Låt bladen vissna ner själva så går all näringen som har byggts upp tillbaka till löken - så har den kraft att blomma sedan.
De kan ligga bara som de är i t.ex. en papperspåse i ett förråd eller i ett skåp.
Här får du en bra amaryllislänk där du kan läsa om hur man driver amaryllislökar.
LÄNK
Tack så jättemycket!
Lotta B
10-08-2006, 08:24
Min amaryllis har stått ute i kruka över sommaren och igår hittade jag en knopp i den! Tydligen hade jag lyckats ge den en viloperiod för tidigt. Kanske den fick för lite vatten när det var så jättevarmt!
tror inte att du glömt att vattna den och därmed givit en viloperiod. Enligt mina erfarenheter är amaryllis en väldigt...ska vi säga, självständig lök, den gör lite som den vill, blomning mitt i sommaren är absolut inte ovanligt, har du tur blommar den till vintern igen!
Hej. Tänkte ta in mina amaryllisar från trädgården i veckan, men jag har inte ställt ut dom i krukor, jag grävde ner dom i jorden utan kruka och dom stormtrivs, men blommar inte. Är det bara att gräva upp dom nu då och skaka loss jord och sen lägga dom i matkällaren +10 grader ca tills i slutet på okt-början på nov? Kan dom ligga i en papperskasse då?
man brukar säga att en amaryllis ska ha minst tre månader total vila. Plus tio låter lite kallt, men det funkar nog ändå. Jag tar bara upp mina och lägger dem i en gammal långpanna vid taket i förrådet:)
Om du söker här på forumet så får du en massa träffar på amaryllis, prova google också.
Och glöm inte att amaryllisen blommar när den vill, man kan inte tvinga en så tjusig primadonna!;)
Powerowic
24-08-2006, 12:45
tycker det är lite skumt, våran amaryllis står grön året om blommar när den vill och har gjort så i ca 15 år men den klarar sig utmärkt, vissnar ju en del blad ändå
Alexander-VG-zon3
24-08-2006, 13:37
CITAT (Carex @ 20-08-2006, 13:36)
man brukar säga att en amaryllis ska ha minst tre månader total vila. Plus tio låter lite kallt
+10c är verkligen inte kallt för den . imed den klara ner till -10c så bler inte +10c några större problem
kristerh
24-08-2006, 13:39
CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 14:37)
+10c är verkligen inte kallt för den . imed den klara ner till -10c så bler inte +10c några större problem
Finns det något som inte klarar -10 enligt dig
Alexander-VG-zon3
24-08-2006, 13:41
CITAT (kristerh @ 24-08-2006, 14:39)
CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 14:37)
Finns det något som inte klarar -10 enligt dig

hahaah jo mmycket finns det som inte klara -10c med
men jag har läst att det finns en del personer i usa som odlar sånna på friland i usda z8-9 och odlar dom emd framgång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.