|
_weronica_
10-08-2006, 07:21
Hej Jag undrar om någon har recept på något gått som man kan göra av saker man har hemma så att man slipper gå och handla en massa konstiga kryddor och annat. Man vill ju skifta vardagsmaten lite. Det kan vara både sallader, grytor, pajer, gratänger och vanliga rätter m.m. Tackar i förhand för era förslag Mvh Weronica
anna_rispan
10-08-2006, 07:45
halloj! jag har liknande problem. men har kommit fram till att det beror på att jag har för lite kryddor i maten. jag vet inte hur mycket jag ska använda av tex timjan o mejram, oregano o alla de andra torkade örterna. alltså använder jag inget. logisk värre eller hur för en omelett med potatis kryddad med timjan? borde ju smaka helt annorlunda mot en omelett med köttfärsrester och spiskummin....
Tomatsoppa har man nästan alltid grejor hemma till.
1 burk krossade tomater 1 gul lök 1/2-1 burk vatten 1 buljongtärning salt kryddor efter behag
Ibland kickar jag till den med rejält med chili, ibland vitlök och örtkryddor eller bara lite vitt vin. Sen är det gott att steka lite brödbitar ganska hårt i olja och servera till. En klick creme fraich kan också gå att toppa med.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 10-08-2006, 09:29) Tomatsoppa har man nästan alltid grejor hemma till.
1 burk krossade tomater 1 gul lök 1/2-1 burk vatten 1 buljongtärning salt kryddor efter behag
Ibland kickar jag till den med rejält med chili, ibland vitlök och örtkryddor eller bara lite vitt vin. Sen är det gott att steka lite brödbitar ganska hårt i olja och servera till. En klick creme fraich kan också gå att toppa med.
/Åsa Färska tomater, om man odlar själv och därför har hemma, är ännu godare till tomatsoppa!
Grönsakswok tycker jag är gott! jag går ut i landet och plockar av vad som växer där: gul lök, vitlök, squash, morötter, brytbönor, broccoli, palsternacka, paprika, tomater och kryddor. Det enda som behövs mer är lite olivolja! Billigt, gott och livskvalitet!
Kolla den här tråden : Billigaste matenHåller annars med Rosita, använd det som finns tillgängligt i kyl, skafferi och grönsaksland (om man har sånt) eller som är billigt i grönsaksdisken just när du handlar. Att laga mat efter recept är nåt jag aldrig förstått, har massa kokböcker som jag läser för inspiration ibland men när man väl står vid spisen är det roligast och blir godast om man är lite kreativ och framförallt använder såna råvaror som är bäst för säsongen. Jag äter alltid billigt och gott och har som bas i min mat grönsaker, rotfrukter, bönor/linser (torra eller på burk), ris, pasta och hembakt bröd (tack Yrian för allt gott bröd  ) sen kan man lyxa till det med lite ost eller oliver ibland men basen är torr-/burkvaror och säsongens grönsaker/rotfrukter. Anna_rispan : En tumregel jag kan bjuda på : lite krydda lite smak, mycket krydda mycket smak.  Hur svårt kan det vara ...  ... släng ut måttsats och recept och använd ditt sunda förnuft.
anna_rispan
10-08-2006, 20:43
CITAT (Gurkan @ 10-08-2006, 20:45) Anna_rispan : En tumregel jag kan bjuda på : lite krydda lite smak, mycket krydda mycket smak.  Hur svårt kan det vara ...  ... släng ut måttsats och recept och använd ditt sunda förnuft. Ja men om jag inte använder mått så vet jag ju inte när det slutar vara lite och det börjar bli mycket!!!! Dessutom vill jag ha perfekt smak inte lite eller mycket. Nehej du jag ska leta rätt på en krydda-rätt-kurs jag minsann. . .
CITAT (anna_rispan @ 10-08-2006, 21:43) CITAT (Gurkan @ 10-08-2006, 20:45) Anna_rispan : En tumregel jag kan bjuda på : lite krydda lite smak, mycket krydda mycket smak.  Hur svårt kan det vara ...  ... släng ut måttsats och recept och använd ditt sunda förnuft. Ja men om jag inte använder mått så vet jag ju inte när det slutar vara lite och det börjar bli mycket!!!! Dessutom vill jag ha perfekt smak inte lite eller mycket. Nehej du jag ska leta rätt på en krydda-rätt-kurs jag minsann. . .  Men åhhh ... Perfekt smak, vad är det ? Bara du vet ju vad du och dina smaklökar gillar och bara du vet ju vad som passar i sammanhanget. Jag lovar dig, det finns ingen annan väg än att prova sig fram, testa olika kombinationer och mängder, det finns inget generellt "exakt recept" på hur mycket krydda du ska ha i. Det handlar om vilka råvaror kryddan ska kombineras med, vad som skall drickas till, vilka kryddor som ska blandas, tid på dygnet och vilken form dina smaklökar är i just när du vill äta. Och framförallt vad du själv gillar. Och framförallt nr2 vilken kvalitet/koncentration det är på kryddorna. Hur som helst måste det ju vara bättre att krydda lite än inget alls som du gör nu, om du nu gillar örtkryddor. Och, en rätt blir ju inte bättre/sämre bara för att man har mer/mindre kryddor ... bara lite annorlunda. Jag håller på och gör en fäskost just nu, i den har jag hackat och sen mortlat EXAKT en full näve med timjan, rosmarin, oregano och salvia ... och jag kan säga att den blir PERFEKT !! Nästa gång blir den helt annorlunda men fortfarande PERFEKT !! Det har jag nämligen bestämt innan. Så, om man bestämmer sig innan att det ska bli gott och det ska vara kul att laga mat så blir det både gott och kul. Om man förutsätter att man kommer att misslyckas så kommer man bara att sitta och leta fel när man väl äter och känna sig misslyckad. Dessutom får man ångest på köpet och det är inte bra för matsmältningen. Ursäkta en liten utvikning från ämnet bara ... EDIT : Nu är osten klar och provsmakad ... PERFEKT kryddad som sagt .... men aldeles för salt ...  ... men på ett gott grillat bröd med lite tomatsallad uppepå blir den perfekt ölsnacks imorrn när gästena kommer ....  Blir det inte som man tänkt sig får man ändra lite i planen.
Fru fet
10-08-2006, 22:00
Kanske inte så här års, men annars sheperd´s pie:
Gör en köttfärssås alt. kötstuvning (utan tomater) med ärter och morotsslantar. Krydda med curry om du gillar det (det gör jag!) annars med örtkryddor. Gör ett potatismos med äggula i, lägg ovanpå köttet och gratinera med lite riven ost. Det gillar hela min familj, även de korvälskande barnen! Annars tycker jag att nudlar har oförtjänt dåligt rykte, speciellt vacu-packade japanska risnudlar är ju jättegott med lite vadsomhelst till - en köttrest, broccoli, eller vad man nu har i skåpen. Gärna med lite röd chili till för extra hetta!
Örtkryddor tycker jag också är svårt, åtminstone torkade. Det blir lätt tvålig smak om man tar för mycket. Men jag har några tumregler : fläskkött gifter sig bra med örtkryddor. Det gör också lamm (särskilt rosmarin). Dragon tycker jag är hopplöst (torkad) till allt utom ägg. Mynta gillar jag nästan bara till lamm, men då är det urgott! Starkare saker som chili gillar jag mest till nötkött och kyckling. Och ju finare kött ju mindre kryddor!
Biggan_
11-08-2006, 00:12
På tal om örtkryddor, så smakar dom olika starkt ibland beroende på hur späda dom är. Bästa sättet att krydda är ju att börja med lite kryddor och sen smaka om det behövs mer tills man tycker det blir lagom.
anna_rispan
11-08-2006, 09:20
CITAT (Fru fet @ 10-08-2006, 23:00) Örtkryddor tycker jag också är svårt, åtminstone torkade. Det blir lätt tvålig smak om man tar för mycket. Men jag har några tumregler : fläskkött gifter sig bra med örtkryddor. Det gör också lamm (särskilt rosmarin). Dragon tycker jag är hopplöst (torkad) till allt utom ägg. Mynta gillar jag nästan bara till lamm, men då är det urgott! Starkare saker som chili gillar jag mest till nötkött och kyckling. Och ju finare kött ju mindre kryddor! MM, det är nog där jag trasslar till det steg ett. Var det färska som man tog mycket av eller torkade?? En tsk torkade motsvarar hur mycket färska örter? O det där med hur olika späda de var det visste jag inte.
Whiskuchi
11-08-2006, 12:01
Apropå kryddor vill jag bara inflika att socker är en utmärkt krydda (om än politiskt inkorrekt i dagens GI-hysteri)  Särskilt i mat som innehåller chili (det rundar av och ger en "varmare" smak än utan), och i rätter med tomat.
anna_rispan
11-08-2006, 12:45
kan säkert stämma. vi har ketchup i köttfärssås ibland så varför inte.
CITAT (anna_rispan @ 11-08-2006, 10:20) MM, det är nog där jag trasslar till det steg ett. Var det färska som man tog mycket av eller torkade?? En tsk torkade motsvarar hur mycket färska örter? O det där med hur olika späda de var det visste jag inte. Du verkar ha gått på för många "Kvinnor-kan- inte-kurser/seminarier" .... DU KAN OCKSÅ !!! Det finns bara ett sätt att lära sig och det är genom sin egen erfarenhet, kör på och det kommer att bli bra ... och ännu bättre för varje gång du provar dig fram. DU KAN !!! Den här debatten handlar inte om kryddor utan om ditt självförtroende ...
anna_rispan
12-08-2006, 08:54
CITAT (Gurkan @ 12-08-2006, 02:22) Du verkar ha gått på för många "Kvinnor-kan-inte-kurser/seminarier" ....
DU KAN OCKSÅ !!!
Det finns bara ett sätt att lära sig och det är genom sin egen erfarenhet, kör på och det kommer att bli bra ... och ännu bättre för varje gång du provar dig fram.
DU KAN !!!
Den här debatten handlar inte om kryddor utan om ditt självförtroende ... nej, bara anna kan INTE krydda maten kurs i såfall. jag kan en massa saker. bygga radio o köra traktor. skjuta och cykla. då måste man väl ändå få be om kryddningstips iallafall!!!
Klart man kan få undra och fråga  Jag tycker torkade smakar svagare än färska, så jag brukar ta mer av torkade kryddor än av de färska. Men vilka mängder det rör sig om vet jag faktiskt inte. Jag häller i lite, smakar, häller i lite till osv tills jag är nöjd. Jag tror aldrig jag mäter mängden kryddor jag har i nu för tiden.
Förlåt mig Anna ! Jag uttrycker mig lite märkligt, och onödigt starkt, ibland ... Blir bara ledsen när folk inte vågar prova eftersom dom förutsätter att dom kommer att misslyckas. Naturligtvis får man fråga om allt, det är ju hela iden med ett forum som detta. Jag ska lämna tråden ifred nu eftersom jag inte lyckas tillföra nåt vettigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|