Hujedamig
har hittat en annons med torvblandad hästgödsel som man får gratis.

Kan man blanda detta i jorden i år? Eller kan man förvara det så att man kan använda det nästa säsong?

Har ändå bokat ett släp på Lördag så då kan jag hämta det.

Mvh
Magnus
stina
Jag skulle lägga det på hög tills i vår och slänga en press över.

/Stina
KURT
Är det färskt så kan det vara bra att låta det ligga täckt. Träd och buskar skall ju ändå inte ha något kväve mera förrän nästa år. Har man grönsaksland så kan man gräva ner där i höst.
Hujedamig
CITAT (stina @ 10-08-2006, 13:05)
Jag skulle lägga det på hög tills i vår och slänga en press över.

/Stina

Så man kan låta det ligga?

Om man tar en presening under och en över så borde det funka?

/ Magnus
Hujedamig
CITAT (KURT @ 10-08-2006, 14:25)
Är det färskt så kan det vara bra att låta det ligga täckt. Träd och buskar skall ju ändå inte ha något kväve mera förrän nästa år. Har man grönsaksland så kan man gräva ner där i höst.

Alltså det vi har är en odlingslott där vi mest har odlat diverse grönsaker, potatis mm, jag har som projekt att odla med kvadrater till nästa säsong så där kommer det väl till pass och då önskar jag att kan låta det ligga och använda till våren
Hujedamig
Om hästgödselen inte är färdig brunnen räcker det då att man låter det ligga till våren? eller vad tror ni?

Hur kan man se/märka om det är färdigt att använda?
kerstin z5-6
Den är samma temperatur -som omgivningen -när den är klar -färsk ryker nästan .. och hästgödsel "brinner snabbt -till våren har du utmärkt jord
Märks bäst -när du lägger den i hög

Jag använder kogödsel o torv tilll nya rabatter för mina rosor -funkar fint
Har du pressening över så regnar inte det näringsrika bort så lätt
Gurkan
CITAT (Hujedamig @ 10-08-2006, 23:04)
Om hästgödselen inte är färdig brunnen räcker det då att man låter det ligga till våren? eller vad tror ni?

Hur kan man se/märka om det är färdigt att använda?

Om det luktar mycket ammoniak/urin om det så är den inte klar.

Hästgödsel brinner snabbt och om det får ligga från nu fram tills det är dags att anlägga landen i vår så är den garanterat klar. Har du möjlighet att välja så försök att ta gödseln i den ände av stallhögen som legat längst. Är du riktigt ambitiös skyfflar du om högen en gång innan vintern (så att det yttersta lagret kommer i mitten av högen) men det behövs inte.

Gödsel som inte är helt brunnen går också att använda men brukar inte rekomenderas till rotfrukter.
Hujedamig
Tack för svar!

Några frågor till om det är någon som orkar svara, har två barn som klänger på mig hela tiden så jag hinner inte söka efter svar. smile.gif

SKall/bör man lägga en presening under också? Under högen alltså.

Det jag hinner med att hämta är ett släp, normalt öppet släp från Statoil, vad blirr det ungefär? 1 kubikmeter. Jag bara tänker på hur stora preseningar jag skall köpa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon