|
Susanne i Linköping
10-08-2006, 13:42
Efter stor tvekan postar jag detta inlägg här. Kanske hör det bättre hemma under Småprat, men det är ju mest här insektsexperterna häckar. På snörena på min torkvinda lägger något slags insekt sådana här äggsamlingar (klicka på bilden för att visa större bild):  Först är äggsamlingarna ljusgula, senare mörknar de via beige till brunt. När äggen kläcks är de nästan svarta. De är knappt en mm stora. Vad är det och vad 17 gör de på torkvindan??? Det verkar som om de bara hamnar där när linorna är spända så nu fäller jag ihop vindan när den inte används, men det är så bökigt att sträcka upp den igen. Vad gör ni andra för att slippa eländet?
Gossen Ruda
10-08-2006, 14:02
Ser ut som om någon fjäril varit framme. Händer det ofta? När på året?
Susanne i Linköping
10-08-2006, 14:20
Det var bara några dagar sedan jag tog bort de senaste. Bilden togs 15/7, det var en av de första äggsamlingar jag lade märke till.
Och det blir väl någon äggsamling varannan dag i snitt, kanske.
Larverna tog jag tyvärr ingen bild på, jag stod med tvättkorgen och tyckte UUURRRRK! när jag såg larverna, och så tog jag vattenslangen och spolade bort dem.
Men jag hann se att de hissade ner sig i små trådar, ungefär som spinnarlarverna på de fantastiska bilderna i tråden "Hu då! larverna attackerar!" som är aktuell just nu. Fast mina larvangrepp är mikroskopiska i jämförelse.
Gossen Ruda
10-08-2006, 15:13
Förmodligen någon spinnare då men arten klarar jag inte, jag har kollat igenom min bok men hittar ingen som passar in med utseendet på äggen och flygtiden. Troligen tror honan att linan är en gren. Det som jag först trodde på var gräsulv men den flyger tidigare. Gräsulvshonorna är ett otyg när man fångar nattfjärilar med lampa för dom kommer flygande och dunsar ner på lakanet och sätter direkt igång med att lägga ägg.
Susanne i Linköping
11-08-2006, 08:43
Tack Åke för dina insiktsfulla svar! Ja det förstod jag ju att det kunde vara svårt att se vad det var men jag trodde att problemet kanske var allmänt känt bland torkvindeanvändare (som nybliven husägare är jag ju nybörjare på en hel del områden). Att insektshonan trodde linan var en gren gissade jag, det var därför jag fällde ihop vindan, men jag hade hoppas på något husmorsknep som t ex att stryka på något (kan själv inte komma på något lämpligt som inte skadar tvätten). Det blir väl till att fortsätta fälla ihop vindan men rigga till nån talja eller nåt så att den blir lättare att sträcka. Eller byta linor, kanske finns det nåt material som är sämre att lägga ägg på. Gräsulvshonor som dunsar ner på lakanet, menar du att eländet lägger ägg i sängen???? Urrrk igen!!!
Gossen Ruda
11-08-2006, 10:21
Jag får väl förklara det där med lakanet. När man fångar nattfjärilar använder man sig oftast av en kraftig lampa, 250 w kvicksilver och starkare. För att se fjärilarna när dom kommer så lägger man ett lakan eller liknande under lampan men man kan även spänna upp det lodrätt. Fjärilarna lockas/bländas av ljuset och landar på lakanet där dom lätt kan plockas.
Gräsulvar är liksom många andra spinnare ett problem i sammanhanget. Hannarna lockas inte av ljuset. Dom kläcks på sena eftermiddagen eller kvällen och börjar genast ge sig ut på jakt efter honor. Dom far fram i det sena solljuset som små bruna skållade troll på nån meters höjd över marken. Otroligt snabbt och hit och dit. Nästan omöjliga att fånga. Under alla mina år som fjärilsfångare fick jag bara tag på 2 st.
Honorna kläcks lite senare på kvällen och sitter där lugnt och stilla på marken och lockar på hanarna med sina feromoner. Efter parningen flyger hon iväg och lägger äggen på ett eller flera ställen. När det är gjort dör hon, hennes uppgift är avklarad. Är lite osäker på om hon bara lever den kvällen eller om hon lever några dagar. Hanen är lite mer långlivad men eftersom inga spinnare intar nån föda är även han kortlivad.
Honan har alltså bråttom att lägga sina ägg så när hon lockats av ljuset, till skillnad från hanan då, börjar hon direkt lägga äggen när hon landat på lakanet. Så det gäller att passa hela tiden, så fort en gräsulvshona landat måste man ta upp henne och slänga iväg henne en bit så hon kan lägga äggen där. Ibland hinner man inte. En god vän, för övrigt en av författarna till dagfjärilsboken i Sverigenyckelserien, berättade att han en gång försökte fånga nattfjärilar på Öland när gräsuvarna var igång. Efter att ett par hundra honor landat på lakanet var det bara att släcka lampan och krypa in i tältet. Morgonen efter var lakanet täckt av tusentals ägg.
Det var ju det jag sa! Spännande liv du lever Åke. som samlar på dej så mycket kunskap.  Låter ju som om gräslulvens enda uppgift i livet är att föröka sej.
zaaritha
11-08-2006, 21:33
Har dessa äggsamlingar på vår torkvinda också! Har prövat att hänga ut lakan m ficklampa under o sprayade lakanet m öl! Så många nattfjärilar har jag ej sett på en gång, tidigare!
Airamya
14-08-2006, 10:11
Jo, jag har såna där också, på torkvindan. Har hela tiden trott att det var spindelägg för vi har en oerhörd artrikedom av spindlar i trädgården, men jag har inga som helst belägg för den teorin... Jag har en trasa som jag torkar bort dem med innan jag hänger tvätten. Det är nya ägg där varje gång.
Limeblossom
18-08-2006, 11:46
Ägg här med, men det är första året jag ser dom. Har inte haft problem tidigare.
fruberglund
18-08-2006, 14:52
CITAT (Airamya @ 14-08-2006, 11:11) Jo, jag har såna där också, på torkvindan. Har hela tiden trott att det var spindelägg för vi har en oerhörd artrikedom av spindlar i trädgården, men jag har inga som helst belägg för den teorin... Jag har en trasa som jag torkar bort dem med innan jag hänger tvätten. Det är nya ägg där varje gång. Samma här, har också trott det är spindelägg eftersom det alltid är nät och spindlar på torkvindan. Har aldrig sett att det hänger larver eller kryper minispindlar heller så jag vet faktiskt inte.
Det skulle kunna vara ägg av Ringspinnaren, Malacosoma neustria. Den har fått sitt svenska namn av att honan lägger sina ägg i ring runt en kvist.
Gossen Ruda
20-08-2006, 16:32
Jo, men äggen övervintrar sen. I det här fallet kläcks dom tydligen ganska snart. Jag funderade också på ringspinnaren först.
passionsblomma
15-07-2008, 20:32
Även om jag ser att tråden som detta diskuteras på är gammal, så hittade jag den då jag i min förtvivlan sökte på dessa äggsamlingar. Jag har liksom andra problem med dessa äggsamlingar på min tvättlina. Jag torkar bort flertalet samlingar varje morgon innan jag kan hänga upp tvätten. Får äggen vara kvar (av misstag) kan de missfärga tvätten och ge bestående fula fläckar. Jag har inte sett larver eller annat. Men klart är att dessa ägg kommer under natten. I minst en vecka har jag haft dessa besvär, så det verkar vara som om det är någon insekt som trivs just nu ute (14/7). Jag har tvättat linan med diskmedel och låtit det torka in, men det har inte hjälpt. Vad ska jag göra? Det är både äckligt och mycket irriterande att det kommer så många nya samlingar varje kväll. Om det nu är spinnare (som nämndes tidigare) vad kan jag då göra?
MVH passionsblomma. Mycket, MYCKET tacksam för svar!
Jag tror att det är svårt att göra något åt det, man kunde möjligtvis minska på problemet genom att ge dem alternativa äggläggningsplatser. Sedan kunde du ju kläcka fram några så att man får se vad det blir för något?
passionsblomma
23-07-2008, 12:13
Har fått fram larver - tyvärr. Dessa är små, ca 2-3 mm. Kroppen är genomskinlig med någon svart rand inne, huvuden är kolsvarta. Det finns några få tunna trådar hängande, de verkar nykläckta. Nästan som någon enstaka spindeltråd. Jag vet att jag inte har spinlar i min torkvinda. Detta är det enda ohyra jag har. Har även under veckan hitta äggsamlingar på långa grästrån i rabatterna. Jag försökte ta kort på larverna, men min kamera vill inte sammarbeta med mig och ta sådana närbilder. De rör sig på samma sätt som andra larver jag sätt, genom att lyfta mellandelen i luften och varva sin gång med framdel och bakdel. Lite underligt beskrivet, men jag hoppas ni förstår.
Har fortfarande inte kommit på något bra sätt att bli av med dem. Försökt med både diskmedel och ajax.
Har dessutom hittat något liknande, fast äggen är blågrå, lika små, men sitter fast på det kortklippta gräset i gräsmattan, snett nedanför torkvindan. En helt annan sort, även om äggen till formen är lika. Var kommer alla dessa ägg ifrån? Vilket ohyra trivs ute på natten nu för att lägga sina ägg?
Ann-Charlotte
Katharina
24-07-2008, 10:33
Vi har liknande problem, men inte på torkvindor. Läs här :-)
skogstroll
24-07-2008, 10:37
jag har också sånt på min tvätt, satt en hel koloni med "något" på en tröja... Men undrar vad det var... små bruna saker i en klutt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|