Full version: Frilandshibiskus
buzz
Jag har några frilandshibiskusar i små krukor. Knappt en dm höga är hibiskusarna nu.
Hur förvarar jag dem bäst i vinter? Planterar dem i rabatten nu eller tar in dem i garaget senare (har ej växthus). Bor i Skåne.
Sen vill jag passa på att fråga om frilandshibiskus vill ha någon särskild gödning samt mkt eller lite av gödningen. :-)
Lena i Torslanda
Jag skulle grävt ner dem i sina krukor på ett skyddat ställe, jag brukar övervintra krukplantor i mina pallkragar, och låtit dem stå där till nästa år. Jag gillar inte att plantera ut så små plantor direkt utan låter dem växa till sig lite innan de får sin permanenta placering.
Lady Hamilton
Och jag förvarar min på golvet i vinterisolerade uterummet. Eftersom att hibiscusen tappar alla bladen på vintern så är de inte beroende av ljus
buzz
Tack för svar! Hamilton hur mkt vattnar du dina under vintern..?
Funderar på att hyra in mig i mina föräldrars uterum.
Lady Hamilton
Det berorr lite på temperaturen wink.gif men jag håller 8-10* och vattnar ytterst lite fram till den börjar skjuta skott igen på vårkanten.Kanske jag vattnar ett par tre gånger, men som sagt då ytterst lite
buzz
Ok. Har kommit fram till att jag tar två och sätter i uterummet och gräver ner två i trädgården. Då måste ju någon överleva. ;-)
Ciczi
Frilandshibiskusar är häftiga plantor. Särskillt när hela busken är täckt av blommor.

Ett par kvarter bort finns det två stora plantor, har säkert 20 år på nacken. De klarar vintern fint i västerläge intill en husvägg.

Ditt resonemang låter vettigt buzz, jag håller tummarna för dina plantor.

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
jag har 3frilandshibiskuasr i väst läge och dom verkarklara sig fint första vintern nu men i med vi alldrig får så kallt här så kommer dom klara sig utan skydd i min rabatt där dom står . även har dom ett microklimat me dimed ån å berg
Eva 33c
Jag bor i zon 5 och har haft min hibiskus i sin kruka stående i jordkällaren tre vintrar nu. Jag tar in den när den tappat bladen. Men kanske skulle jag ta fram den tidigare? Den är full med knopp men blommar inte än...
rosita
Frilandshibiskus...vad är det?...var köper jag dem?...vad är skillnaden mellan den och en vanlig hisbiskus?...klarar en vanlig hibiskus sig ute, ska den stå svalt eller måste jag ha den i rumstemperatur?... wink.gif
Eva 33c
Frilandshibiskus är en annan art (H. syriacus) än krukväxten (H. chiisanensis)
Krukväxten är inte härdig ute i Sverige, utom på sommaren förstås, som vilken krukväxt som helst. Men frilandshibiskusen är en buske (ca 2 m tror jag) som kan odlas i trädgården i de sydligaste delarna av Sverige. Dock inte här i Dalarna. Jag köpte min på Coop. Den såldes då som "sommarblomma" på våren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 10-08-2006, 22:09)
Frilandshibiskus...vad är det?...var köper jag dem?...vad är skillnaden mellan den och en vanlig hisbiskus?...klarar en vanlig hibiskus sig ute, ska den stå svalt eller måste jag ha den i rumstemperatur?... wink.gif

en vanlig hibiskus dör ute den klara inte frost .
frilandshibiskus heter Hibiscus syriacus och dom flesta plantskolor har den
sen finns där även fler sorter

så dom härdiga sorterna är
Hibiscus moscheutos zon1-2säker *vanlig*
Hibiscus syriacus zon1-2säker *vanlig*
winter hardy hibiscus XXL flower zon1-2säker har inte hibiskus blad *vanlig*
Hibiscus 'Simply Love' zon1-2säker *vanlig*
Hibiscus cannabinus zon1-2säker *ovanlig*
Hibiscus coccineus zon1-2säker *ovanlig*
Hibiscus dasycalyx zon1säker *ovanlig*
Hibiscus grandiflorus -14c *vanlig*
Hibiscus palustris zon1-2säker *ovanlig*
Hibiscus mutabilis zon1säker *ovanlig*
Hibiscus laevis -45c *ovanlig*
Hibiscus lasiocarpus zon1-2säker *vanlig*
och sen finns där ju malvor om man inte har rätt klimat för frilandshibiskus

googla dom för att få bilder
så inte dig Eva 33c tog långtid att skriva mitt inlägg
Lady Hamilton
Friland hibiscus finns att köpa på bl.a. www.hortogreen.com

(redigering pga fel adress)
kristerh
CITAT (Hamilton @ 11-08-2006, 01:07)
Friland hibiscus finns att köpa på bl.a. www.hortogreen.com

(redigering pga fel adress)

Det finns ett gäng att köpa på Bauhaus oxså, i olika färger, de är ca metern höga ser ut som buskar.
Jag har en uppstammad som jag förvara tillsammans med fuchsiorna i min krypgrund, där håller sig tempen på ca 3-10 grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon