Gossen Ruda
10-08-2006, 14:17
Undrar om nån vet vad som krävs och hur man gör för att bränna egna cd från vinyl-lp? Brännare med program finns men hur spelar man av skivorna och gör om analog signal till digital?
Bitta98
10-08-2006, 14:31
För att svaret inte ska bli onödigt långt behöver jag vetas vad du har för något att spela dina vinyler på. Håller själv på att lägga över vinyl till Cd.
Gossen Ruda
10-08-2006, 14:37
En urgammal skivspelare, Pioneer PL-12D, med en lika urgammal separat förstärkare, Pioneer SX-525. Många in och utgångar på den. Datorn har ett ljudkort med nån ingång men jag är inte så haj på sånt.
Halaj!
Jag tror att det är ganska viktigt var din RIAA-stärkare sitter. Det är nog bra om den sitter i skivspelaren och inte i stärkaren.
Det finns nog lösa att köpa om det är så att din sitter i din stärkare och den saknar en bra lågnivåutgång.
Sedan tror jag att du behöver ett program i datorn också.
Man kan använda ett sketprogram som musicmatch till detta, men jag tror att det är värt pengarna att skaffa ett program som är skräddarsytt till just detta.
Dessa program innehåller bla. knasterfilter.
Nånstans har jag (för mig i alla fall) en bra länk sparad som handlar om saken.
Jag har själv gått och funderat på detta.
Jag återkommer om jag hittar den.
//T
Bitta98
10-08-2006, 14:54
Vad som behövs är skivspelare, en förstärkare, kablar mellan dator och förstärkare, ljudkort med ingång. Har själv enbart skivspelare med inbyggd förstärkare och ett externt soundblaster. Om du Pm mig din adress så kan du få låna ett häfte som heter "Allt du behöver veta " utförlig beskrivning hur du gör för att lägga över viyl till Cd. Jag vet precis hur man gör men helt urkass på att förklara.
Gossen Ruda
10-08-2006, 15:00
Finns detta häfte att köpa? Skulle nog passa i min bokhylla, jag har en viss benägenhet att glömma viktiga saker ibland.
Min skivspelare har ingen förstärkare, den har i stort sett bara pickupen och motorn. Förstärkaren har div utgångar för recording, Pin jack 200mV och dinkontakt 30 mV.
Bitta98
10-08-2006, 15:04
Nej det finns inte att köpa fick med det i Allt om PC för många år sedan. Det räcker bra med den förstärkaren du har och det gör inget om du skulle glömma bort häftet, kan redan det som står i det. Har hållt på ett tag med kopieringen så jag vet hur jag ska koppla ihop mina apparater.
Halaj!
Här kommer länken:
http://www.pcworld.com/article/id,46164/article.htmlDär står precis hur man gör.
Sen såg jag också att de tyckte att musicmatch var helt OK...:-)
//T
Gossen Ruda
10-08-2006, 15:16
Tack för länken, Tapio. För säkerhets skull skickar jag adressen till Bitta också.
Bitta98
10-08-2006, 15:21
Lägger den på postlådan när jag åker till jobbet i kväll.
Hannele
10-08-2006, 16:09
Finns ju folk som gör sånt, som har rätt utrustning... kostar väl några kronor.
Gossen Ruda
10-08-2006, 16:37
Några kronor var blygsamt, jag hittade nån firma som gör det för 175 kr per skiva och uppåt. Jag har över 400 LP...
Hannele
10-08-2006, 17:04
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2006, 17:37)
Några kronor var blygsamt, jag hittade nån firma som gör det för 175 kr per skiva och uppåt. Jag har över 400 LP...
Min kompis gjorde det gratis...
175 kr för en rip? Brrrr
Gossen Ruda
10-08-2006, 21:31
Det fanns ett billigare alternativ.
Här
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-08-2006, 07:54
CITAT (Hannele @ 10-08-2006, 18:04)
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2006, 17:37)
Min kompis gjorde det gratis...

Kan du låna ut din kompis då? Har också många skivor som jag gärna skulle vilja ha på CD
Elisabeth
Hannele
11-08-2006, 09:44
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-08-2006, 08:54)
Kan du låna ut din kompis då? Har också många skivor som jag gärna skulle vilja ha på CD
Det var tydligen en del omställningar bland grejerna, för att spela in vinyl,
och långsamt också, eftersom man måste spela varje LP, så länge som den är lång...
Gossen Ruda
11-08-2006, 11:06
Det är just det som är kruxet och att det kostar pengar, tid ÄR pengar. Man kan möjligen spela av skivan lite snabbare och sen transformera ner signalen till normal hastighet men risken är att man förlorar ljudinformation så det är nog inte värt besväret.
Helen i Skåne
11-08-2006, 15:39
Allt det där försökte maken men sedan insåg vi/han att de flesta finns att köpa färdiga på CD, UTAN allt sprak och knaster som det blir när man bränner från gamla skivor... Men det är klart, har man speciella och udda artister så kanska det inte går att att hitta dem på cd.
Bitta98
11-08-2006, 16:08
Det finns program som tar bort allt knaster och sprak, sen är det ju en kostnads fråga. Har man 500 gamla vinylisar så kostar det en del att införskaffa alla i Cd-format, plus att mycket inte går att få tag på.
Gossen Ruda
14-08-2006, 13:17
Nä, det är just det. Dom flesta LP jag har är från 60-80-talet och finns inte på CD. Möjligen Best off men det är inte det jag vill ha. Häftet har kommit, tack. Har läst igenom det och fattat det mesta men inser att det lär dröja fram mot vintern innan jag får tid och framför allt lugn och ro att sätta igång. Vad som inte framgår är hur långt det får vara mellan förstärkare och dator. Just nu är det ca 10 meter och jag undrar lite om signalen klarar den sträckan? Det kanske rätt handare vet. Sen har det säkert hänt en hel del på programfronten, två år är lång tid i datorvärlden.
Bitta98
14-08-2006, 13:33
Det där med sladden vet jag inte, men du kan väl pröva. Själv använder jag Magix audio cleaning lab 2005. Tycker att det är ett lättfattligt och bra program och man kan mixtra lite som man vill med musiken om man känner för det. Fördelen med det programmet är att du kan välja om man vill ta bort brus, knaster, hack osv direkt när du lägger över musiken eller så kan man göra det efteråt. Kan också klippa bort rejäla hack i skivan så det inte märks på inspelningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.