Full version: great white
newbie
Hej!

Jag har för första gången odlat tomaten great white. De växer så det knakar och på plantorna finns en del riktigt stora tomater. Den största är nog en bit över tio cm i diameter (säger jag stolt tongue.gif).

Men nu undrar jag hur jag vet när de är klara! blink.gif De ska ju vara vita - blir de helvita eller är de grönvita när de är färdiga? Har någon kanske rentav en bild på de färdiga tomaterna?
Gurkan
Vet inte hur din sort skall se ut när den är klar men men brukar kunna känna på frukterna om dom börjar bli mogna. Ju mognare dom är desto mjukare blir dom.

Nyp inte med två fingrar bara utan slut handen runt och kläm försiktigt, det får inte bli några klämskador utan trycket ska fördelas av hela handen. Gör det lite då och då så märker du när dom börjar förändras i konsistensen.

Jag har en del (för mig) nya sorter som ska bli allt från mörkröda/lila/purpur/svarta men jag vet inte hur dom ska se ut riktigt så jag trycker lite försiktigt på dem och plockar när dom känns "lagom".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon