Full version: har sått frön nu
Lena Fransson
Jag har experimenterat och sått frön från perenner efterhand som de sett färdiga ut. Om nu ågot av detta skulle lyckas, hur förvarar jag krukorna i höst vinter? De står nu i mitt växthus. Det är perenner men också citron, avocado och chili. Jag är total nybörjare som ni förstår. De behöver ljus efter vad jag förstår? Min tanke var att börja så frön i växthuset i februari någon gång och låta de stå där. Men sen kliade det i fingrarna.. de jag tänker så i februari tänkte jag låta stå i växthuset med en värmefläkt på ev. Har inte kommit så långt i mina kunskaper ännu, men testar friskt! tongue.gif
kerstin z5-6
Ok bra att du testar smile.gif
Allt går men ..
-din första tanke var rätt god, så och ställ ut i januari , låt snöa över
-ta in i växthus from mars -låt tina upp o gro där (eller i rumstemp under lysrör först, o sen ut i växthus)
-Planteringsklara i maj -inget x ljus behövs om du tar in dem direkt till växthuset o har värmefläkt

-många perenner behöver en köldknäpp för att gro
-färska frö som sås nu och som är värmegroende kan mycket väl få för sig att gro om några veckor -bor du i kall zon -kanske inte alla -eller ens några klarar vintern om de bara är två små blad ...

De du sått nu ska hållas fuktiga -de mår bäst på skuggig plats -ute
Växthuset är för varmt ännu -i vinter är det inte mindre kallt än ute
Så svaret blir i så fall
Låt dina krukor stå ute i skuggan -gror något -övervintra i kallbänk -gror det inte gräv ner krukan i sand eller liknande i samma bänk smile.gif
Citrus avokado är varmgroende så de måste förstås tas in
Ett till undantag finns -om du tänkt så stormhattssläktet , Tovsippa ,eldkrasse eller annat som ska sås med "färska" frö för att gro -är det en bra ide att så i slutet augusti september -de brukar ändå inte vilja gro, förrän till våren
Lycka till med fröna
Lena Fransson
tongue.gif Tack för dina svar! Jag hoppas kunna bidra med några erfenheter om ett tag! Jag tänkte våga mig på sticklingar också. Fungerar det med krukväxterna inne så borde det ju gå med växterna ute? Våga vinn! tongue.gif
kerstin z5-6
Sticklingar fungerar på vissa tex Clematis -andra är det rotstickling som går bäst -ex eldkrasse , stormhatt mfl
Åsa, mälardalen zon 2
Chili vet jag inte hur det funkar att så nu man brukar så i jan-mars inomhus, de brukar behöva ha runt +25C i jorden vid groningen. Ju tidigare man sår desto viktigare är det med extra belysning. Jag skippar belysningen och odlar snabba chilisorter då har jag mogna frukter i juli-aug trots attjag sår i mars (ibland början av april).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon