Hej, behöver akut råd från någon som vet hur man tar hand om skadade vilda fåglar!
Min fru ringde just hemifrån - hon och barnen hittade en skadad vuxen gråsparv på gatan. (Själv är jag kvar på jobbet.) Just nu har de den på en bädd av gräs i en leksaksbadbalja.
Det är svårt att säga vad som är fel - det finns inga synliga skador men den flyger inte och kan inte stå på benen. Den försöker resa på sig men lyckas inte utan blir liggande på magen. Annars verkar den alert och beter sig efter omständigheterna normalt, putsar fjädrarna bl a.
De har försökt ge den vatten i ett litet fat och den verkar intresserad men klarar inte av att ta det p g a att den inte kan resa sig. Verkar förstås ganska rädd också.
Någon som har någon teori om vad det kan vara med den?
Vad bör man allmänt göra för att ge en sån här liten en chans att pigga på sig, ifall det är något övergående?
Finns det något bättre sätt att ge den vatten, kanske t ex mata den på något sätt (fast det verkar svårt p g a att den är rädd)?
Eller något annat bra råd som vi inte har tänkt på..?
Gossen Ruda
10-08-2006, 16:30
Det vanligaste orsaken är nog att den flugit mot ett fönster och fått en hjärnskakning. Tror att det bästa är att förvara den mörkt på ett lugnt ställe och se hur den mår i morgon.
Ja, fönsterkrockade fåglar tog vi hand om ett par gånger när jag var barn...det brukar ju ha svårt att röra sig.
Den här visar tydligen tendenser att kvickna till litet, putsade sig gjorde den inte i början.
Ophelia
10-08-2006, 16:55
Ring veterinär. De kan ge dig tips på personer som har vana och kunskap att sköta vilda djur.
Tyvärr, det verkar som om det lilla livet har dött nu...enligt rapport hemifrån spratt den till och blev sedan helt stilla och reagerar inte på någonting.
Nu när den är helt stilla kan hustrun se att det finns blod vid näbben. Antagligen har den krockat med eller påkörts av något fordon eftersom den låg mitt i vägen med 6 - 7 meter till närmsta husfönster och täta häckar emellan.
Den lilla stackaren (som visade sig vara en grönfink) är nu begravd i en trevlig skogsdunge med blommande ljung. Alla tre småttingarna var med, och på fyraåringens begäran sjöng vi "Fågeln sover" (alltså Björnen sover med djuret utbytt) innan vi sa hej då till vår kortlivade vän och gick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.