Index_67
10-08-2006, 16:44
Jag har satt solrosor , dom skulle visst gå att ha i kruka men nu är dom ca 190 cm , jag tror jag fick en annan sort än den jag skulle ha , men dom är väldigt vackra och jag undrar om det går och hur man samlar in lite frö på dom ?
Sorten heter mulon Rouge (vet inte om det stavas så)
Tacksam om någon har svar.
Irene_L
10-08-2006, 19:46
Visst går det att ta frö från solrosen. När blomman har blommat över låter du den stå kvar. Fröna ska sen mogna så att du lätt kan plocka bort dom. Men du får ha koll på fröna. Småfåglarna gillar också solrosfrön. Eventuellt kan du täcka blomman med tex fiberduk så att du får ha fröna ifred för fåglar.
mvh
Irene
Om jag får låna tråden lite ...
Jag har massor av olika solrosor i år och undrar hur mycket dom korspollinerar sig ? Om jag tar frön från dessa kommer det att bli en salig blandning av dessa olika röda, gula, bruna, orangea osv. ? eller kommer varje sort att behålla sina egenskaper ? eller kommer alla att gå tillbaks till nånslags "genomsnittsorginalgul" ...
Irene_L
10-08-2006, 20:16
Jag har inte haft olika färger men jag har en hög sort (vanlig solros) och en låg sort (som har helt fyllda blommor, heter "sungold"). De två sorter behåller sina egenskaper.
mvh
Irene
kerstin z5-6
10-08-2006, 20:37
Gurkans kan korsa sig

dvs bli gula eller röda eller nåt mittemellan ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-08-2006, 21:37)
Gurkans kan korsa sig

dvs bli gula eller röda eller nåt mittemellan ..
Tack för svaret. Då plockar jag frön lite här och där när dom är klara och hoppas att det fortsätter att vara lite blandad kompott även på nästa års solrosor.
Jag gillar också solrosor! Jag kör överraskningstaktiken och brukar slänga ut överblivna fågelfrön på våren

. I år har jag faktiskt fått en hel liten solros"åker" och samtliga solrosor ser olika ut

. Fåglarna blir iaf glada och även barnen som går förbi
Index_67
11-08-2006, 17:27
Ja det var intressant ,Tack för svar , jag får skaffa lite flera sorter av solros , alla är vackra på sitt eget vis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.