Det här är säkert en dum fråga, men ändå:
Plantagen gör just nu reklam för 'novi belgi' höstaster för 13 kr. Är dessa några krukvarianter som är förädlade bara för det syftet, eller går de att använda som vanliga perenner?
Jag har inte varit och tittat på dem, så jag har ingen aning om storlek på dem eller någonting.
Har tidigare i år köpt ett par höstastrar i blindo och undrar om det skulle gå att komplettera dem...
Inga från Närke
10-08-2006, 19:33
Har köpt dessa tidigare och satt ut dem i rabatten, vissa har dött och vissa har tagit sig. Det kanske har med härdning att göra. Du får fråga om de är avhärdade så de kan planteras ut.
Det får jag göra.
Blir de lika höga som "vanliga" höstastrar?
Ophelia
12-08-2006, 21:09
Höstaster novii-belgii är en "vanlig" höstaster. Finns många olika typer av astrar som varierar i färg, höjd (allt från 70-120 cm) och tålighet som blommar från sensommaren och framåt.
Då det är en höstblommande sort så är de ju lite känsligare då de blommar senare, vissa rekommenderas inte till norra delarna då de inte hinner blomma.
Köper man krukodlade på Plantagen för en billig penning så får man kanske räkna med att de är framdragna ganska kvickt och inte direkt i syfte att vara en perenn som avhärdats efter alla konstens regler. Själva sorten är perenn men det handlar ju mer om det framtagna sättet för sorten.
Plantera ut dem på solig plats. Där jag bodde förut hade jag höstaster i kruka på hösten och planterade ut när det var färdigblommat. Den växte sig ganska hög varje år, men blommade inte. Tror det var för skuggigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.