Har en stor rabatt med perenner där jag skulle vilja plantera nåt stiligt och småväxande som går att trampa på. Tanken är att det ska bli som små gångar i rabatten som man kan gå på, men som ändå är snygga. Tänkte mig att man skulle kunna plantera perenner från frö, så blir det inte så dyrt. Kan någon ge mig bra tips? Det vore väldigt snällt!
Rabatten ligger i halvskugga, i Stockholmsområdet.
Penningblad kan man gå på och det finns både grönt och gult. Sprider sig ganska bra under en sommar.
zaaritha
11-08-2006, 22:00
Trampnarv, klöver, kamomill, ormrot, m.fl.
gäller det romersk kamomill med?
zaaritha
11-08-2006, 22:23
Jepp!
kristerh
14-08-2006, 12:19
Timjan kanske, ger en god doft när man går på den (såg jag på tv) har inte testat själv.
Tack för era svar!

Nu ska jag börja slå upp och planera....
Väcker liv i den här gamla tråden.
Kan man alltså sätta klöver i rabatten och använda den som "trampsten"? Hur länge dröjer det innan den är tillräckligt stark för att klara det? Och hur hög blir den?
Ingrid Zon3
18-04-2008, 21:28
Ingen tid alls tror jag. Vände ryggen till ett par veckor förra året och fick klöver i rabatten. Slet som ett djur för att få bort den, går inte... Utmattning gäller, verkar det som, frågan är bara vem som är uthålligast, jag eller klövern? Kompakt matta och jag tror att den snor näring från det jag planterat...
Eller? (förhoppningsfull...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.