Full version: Måbärsticklingar
Jenny & Vilda
Jag testade att ta sticklingar från massa olika buskar för någon månad sedan, nu när jag gick igenom dem så har tre tagit sig, en har en liten synlig rot genom krukan. biggrin.gif (De övriga har vissnat. Jag hade sparat väldigt många blad på skotten, det var nog därför så många inte klarade sig.)

Hur ska jag fortsätta sköta de som rotat sig? Behöver de omplantering nu när roten kommit ner i botten av krukan?
Jag tänkte inte plantera dem på växtplats i höst utan tänkte försöka få ganska många till en liten häck inne på gården först nästa år, hur ska jag övervintra dem bäst?

Vad skoj detta var, jag gick glad som ett barn ut och tog 15 nya skott till sticklingar genast, här ska ordnas häckplantor wub.gif wub.gif
RibesRubusVitis
Åtminstone här i zon 1 räcker det att beskära vinbär på vintern och trycka det avklippta rätt ner i marken (utan tjäle) och till våren har det slagit rot. Vänner på forumet förklarade att måbär är minst lika lättrotad.
Har du rotat sommarsticklingar i kruka är möjligen tiden väl kort att få dem avhärdade inför vintern. Jag skulle ändå chansa och sätta ut dem på plats, och sedan stoppa ”höststicklingar” i jorden så länge marken är tryckbar…
Jenny & Vilda
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-08-2006, 01:45)
Åtminstone här i zon 1 räcker det att beskära vinbär på vintern och trycka det avklippta rätt ner i marken (utan tjäle) och till våren har det slagit rot. Vänner på forumet förklarade att måbär är minst lika lättrotad.
Har du rotat sommarsticklingar i kruka är möjligen tiden väl kort att få dem avhärdade inför vintern. Jag skulle ändå chansa och sätta ut dem på plats, och sedan stoppa ”höststicklingar” i jorden så länge marken är tryckbar…

Jo det fungerar säkert.. problemet är bara att jag inte bestämt var häcken ska vara ännu och jag har för många projekt på gång för att hinna gräva för häck i höst, det måste bli nästa år.. tänkte mig att plantorna skulle hinna växa till sig till dess, men det kanske var en dum idé.. blink.gif
RibesRubusVitis
Du kan väl sätta alla plantor och sticklingar i ett tillfälligt snår med små mellanrum; då blir det också lättare att täcka över alltihop med vissna löv etc. om du vill skydda dem extra. Unga Ribes-buskar är mycket lätta att flytta.
Jenny & Vilda
CITAT (RibesRubusVitis @ 12-08-2006, 00:47)
Du kan väl sätta alla plantor och sticklingar i ett tillfälligt snår med små mellanrum; då blir det också lättare att täcka över alltihop med vissna löv etc. om du vill skydda dem extra. Unga Ribes-buskar är mycket lätta att flytta.

Det kanske kunde vara något, tror jag ska förbereda en tom liten rabatt för måbärsticklingarna, hoppas bara inte sniglarna gillar dem för den rabatten är lite utsatt sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon