Full version: Jättestort nattljus
bittanjn
Jag har en hel grupp med nattljus i min trädgård. Huset är från början av 60-talet, och det är andra sommaren jag bor här.
I början av juni upptäckte jag dessa blommor, som ser bedrövliga ut på dagen, men när det börjar skymma...
Växterna är upp till nästan 2 meter höga, med mängder med blomklasar. De slår ut i skymningen, en "nivå" per kväll, och det tar bara någon minut för kvällens knoppar att gå från knopp till 10 cm utslagen blomma. Det är helt fantastiskt! Och sedan vissnar blomman under förmiddagen, och på kvällen tar nästa vid.
Har hittat nattljus i både böcker och kataloger och i handelsträdgårdar, men ingenting om detta jättehöga jättestora nattljus.
Vet någon om det är en perenn eller om växten är 2-årig - båda sorterna finns ju bland de låga varianter som beskrivs.
Nattljus - se bilder här.
Hur ska jag göra för att få dem att föröka sig? Hur vet jag vilken sort det är?
(När den utblommade blomman vissnar finns det en gurkliknande frökapsel längst in. Än så länge har ingen kapsel sett "mogen" ut.) rolleyes.gif
Bengt i Särö
Hej bittanjn.
Det är jättenattljus Oenothera lamarckiana 2 årig,så sig själv i
tusental om de får vissna ner själv.
Hälsningar
Bengt i Särö
kattisss
kapslarna mognar när dom blir lite brunaktiga, samlade på mej ett gäng förra sommaren, o nu har jag massor av småttingar, har även en annan variant som är typ terracotta färgad, men inte lika hög, doftar dock lika gott som den gula rolleyes.gif
bittanjn
Tack för svaren. Gissa om jag ska låta nattljusen vissna ner och självså sig - och så ska jag ge en del frö lite hjälp på vägen till andra delar av trädgården!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon