bigkahuna
11-08-2006, 01:10
okej efersom bilden inte fungerar kan man se den här:
http://bigkahuna.bilddagboken.se/ 1 juli... om någon orkar kolla haha.
Vad kallas den här växten egentligen? Mina föräldrar har alltid sagt att den heter monstrera men jag är inte säker och det kommer inte direkt upp många träffar när jag googlar efter skötsel osv... antar att jag inte stavar rätt eller nåt. Skulle vilja veta hur jag ska sköta dem bäst helt enkelt...
Nu kan jag inte se bilden men du kan leta på internet efter Monstera, det är det rätta namnet. Den vill ha ljust, då får den större o flikigare blad. Det är en regnskogsväxt, det kan man alltid tänka på, lufktfuktighet etc. Lycka till!
Den heter monstera deliciosa, inte monstrera. Jag har läst att den inte vill stå i direktsol. Den klarar bra att stå en bit in i rummet också, har min brevid TVn(Den är större än TVn). Den behöver inte ha jättemycket ljus, bara lagom mycket vatten, det är faktiskt svårt att ta död på den. Den brukar växa bra oavsett vad man gör med den.
zaaritha
12-08-2006, 22:20
Enligt google heter den monstrera!
Biggan_
12-08-2006, 23:00
CITAT (zaaritha @ 12-08-2006, 23:20)
Enligt google heter den monstrera!

Monstera heter den!
Om du googlar på Monstrera på bilder så får du upp ett fåtal bilder men om du googlar på monstera får du upp massor av sidor med bilder!
Åsa, mälardalen zon 2
12-08-2006, 23:05
Enligt SKUD har den namnet Monstera deliciosa = monstera (sv. namn), utbredning Mexico, Centralamerika, rumsväxt, frukt import (för det vet ni väl att monstera har ätlig frukt, åtminstone när den är mogen, den ska vara något giftig när den är omogen)
bigkahuna
13-08-2006, 14:51
Tack för alla svar, nu när jag kunde söka på rätt stavning fick jag fram all info jag behövde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.