stigsdotter
Är sticklingarna vatten-rotbara?
Är det dessutom någon som har en gul sort är jag
järtte-intresserad att få köpa planta/stickling!
/Annika smile.gif
Micke32
Ingen som vet om man kan ta sticklingar , vill också gärna veta. Har en bougainvillea som är väldigt stor och skulle gärna dela den lite.
RibesRubusVitis
Inte för att jag vet hur det egentligen ska göras, men jag planterade faktiskt en stickling av bougainvillea häromdagen. Vattnar blommor åt mina bortresta grannar, vars blomma verkade heldöd. Dom hade virat den med ståltråd för att den skulle växa i en elegant cirkel. När den sedan växte, skar tråden in och ströp savtillförseln så bladen hade ramlat av.
Jag plockade av tråden för en månad sen, och efter ett par veckor kom flera nya, friska skott. Ett långt spjut med tio bladpar stack ut trettio centimeter. I samband med att blomman fick en ny och mycket större kruka klippte jag av den översta hälften och nöp av de nedre bladen så bara två par återstod på sticklingen. Sen gjorde jag som jag brukar med vinrankor på våren; stoppade i en mjölkkartong med nedre hörnen avskurna. Grov såjord med lecainblandning. Vattnade tills det slutat rinna ut nertill, ställde på ett fat och trädde en plastpåse över. Står nu i norr, ljust men utan solsken.

Går det så går det…
yla
jag har ett pr skott i en kruka me plastpåse runt o massor me fukt
går de så går de
har misslyckats me allt annat
men de verkar som om de har ska gå fukt o plast påse
rapportererar sen
uno
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-08-2006, 23:51) *
Inte för att jag vet hur det egentligen ska göras, men jag planterade faktiskt en stickling av bougainvillea häromdagen. Vattnar blommor åt mina bortresta grannar, vars blomma verkade heldöd. Dom hade virat den med ståltråd för att den skulle växa i en elegant cirkel. När den sedan växte, skar tråden in och ströp savtillförseln så bladen hade ramlat av.
Jag plockade av tråden för en månad sen, och efter ett par veckor kom flera nya, friska skott. Ett långt spjut med tio bladpar stack ut trettio centimeter. I samband med att blomman fick en ny och mycket större kruka klippte jag av den översta hälften och nöp av de nedre bladen så bara två par återstod på sticklingen. Sen gjorde jag som jag brukar med vinrankor på våren; stoppade i en mjölkkartong med nedre hörnen avskurna. Grov såjord med lecainblandning. Vattnade tills det slutat rinna ut nertill, ställde på ett fat och trädde en plastpåse över. Står nu i norr, ljust men utan solsken.

Går det så går det…

Hur gick det med dessa sticklingar?
RibesRubusVitis
Jomenvisst,
det har gått alldeles utmärkt och jag har lyckats med några till sedan dess. (Ett par har också misslyckats.) Knepet är nog att bara lämna kvar ett fåtal små blad i toppen, så inte avdunstningen blir större än vad stjälken och de nya rötterna orkar med. Finns bara stora blad (om sticklingen tas under spetsen), kan man klippa av dem på mitten så det inte blir så stor bladyta kvar.
När det började komma nya blad tog jag av plastpåsen, och efter någon vecka gick det också att sätta plantan i direkt solsken. Bougainvillea ska ju ha så mycket solsken som möjligt.

Moderplantan hos grannarna är förresten översållad med vackra blålila blommor sedan flera månader tillbaka. Några tendenser till blomning syns dock ännu inte på mina egna plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon