Full version: Tigerliljor?
Agneta z5-6
Som bekant säger alla,att Tigerliljor bär på ett virus - så de bör inte plateras bredvid andra liljor. Gäller det alla andra färger på Tigerliljor också ?? blink.gif blink.gif
Eva 33c
Enligt en försäljare av liljor mm på Örebromässan så gäller det alla tigerliljor oavsett färg. Själva blir de inte sjuka men kan alltså smitta andra liljor. Hon nämnde att ett avstånd på 1 meter till andra liljor skulle räcka. Köpte min första tigerlilja då, så jag har ingen personlig erfarenhet av viruset.
Sen är det väl så att inte alla tigerliljor HAR viruset, men eftersom de själva inte blir sjuka av det så KAN de vara bärare av det utan att det syns. Eller har jag fel här ...?
Alpiner i Halmstad
Virussmittan kan överföras av stickande insekter och genom att man klipper eller skär i växterna med ett verktyg.
Symtomen visar sig ofta som regelbundna mönster på blad och ibland även på blommor.
Något säkerhetsavstånd tror jag därför inte på.
Man bör därför alltid vara försiktig när man byter viruskänsliga växter.
Virus överförs inte genom frö.
Virusangripna plantor kan aldrig botas, man bör därför osadligöra dem snarast.
Vissa arter har lättare för att smittas än andra.
M.v.h. Bernt
Eva 33c
Intressant!
En följd fråga: finns det något sätt att avgöra om en tigerlilja bär på viruset?
Agneta z5-6
Verkligen intressant.På vilket sätt skulle man kunna avgöra att denna t.lilja bär på viruset, är det någon särskild del som vissnar först? Tackar för allt i detta ämne,tycker liljor är något x-tra.Dessa som är smittade, kan väl inte kastas i komposten??

MVH/Agneta
Eva 33c
Problemet här som jag förstår det är just att tigerliljan inte själv blir sjuk av sitt virus, man kan alltså inte se några skador på växten. Frågan är om man kan se något tex på löken före plantering eller så.
Svårt det här, och den vite tigerliljan jag köpte i våras var så vacker när den blommade, men törs jag skaffa fler???
Någon som kan svara?
Alpiner i Halmstad
Man kan misstänka men inte vara helt säker. Att få en säker diagnos kostar mycket.
Alla misstänkta liljedelar bör därför hamna i soptunnan för bränning.
M.v.h. Bernt
scorpan
Hej!
Jag är ny på denna sidan,men är väldigt intresserad av inte allt men mycket wink.gif
Hur ser en tigerlilja ut? själv har jag bara Ampellilja.....

Ha en artun da´

kram/scorpan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon