Full version: Mina gråärtor
snuffe
Här har jag kämpat mot rådjur och sniglar på min pyttelilla odlingslott (50m2).
5 gråärtsplantor har jag. Fick tag på frön på Trdägårdsmässan i Älvsjö-
I förrgår konstaterade jag att jo, det var ett antal ärtskidor som skulle gå att ta utsäde av.
Och så igår har någon f-n varit där och plockat av de mogna baljorna, tagit squashen jag skulle ha till middag och lämnat stora fotspår i ett nygrävt land....
Som tur är vågade de sig inte på den gula squashen och Trombocinon.
Men, man blir ju ledsen ....

Anna
Akelan
Förstår dig precis! På vårat koloniområde har också dessa "grönsakstjuvar" varit framme. För en kolonist tog de samtliga hennes lökar, hos en annan har all sallad försvunnit, hos andra har de bara tagit upp potatis och morötter och låtit flera potatisar ligga kvar.
Inte klokt vad folk kan göra!!! Förstår de inte att detta faktiskt är att betrakta som stöld! Visst blir man ledsen!!!
Susanne i Linköping
Det brukar vara de vanligaste grönsakerna som stjäls. Ovanligare saker som t ex tromboncinosquash och rosenböna får oftast vara ifred. Och ju prydligare man odlar desto lättare är det för tjuven att hitta. I fjol stals nästan alla mina jordgubbar, i år hade jag lagt en stor gren i vägen + låtit pepparmyntan bre ut sig bland jordgubbsplantorna + lagt en taggig rosengren över landet. Det blev väl färre jordgubbar totalt men jag fick behålla allihop.

Min kolonigranne satte potatis här och där bland vinbärsbuskarna i fjol, opraktiskt för en potatistjuv.
anna_rispan
Ja, man gråter och vill sparka på något!!

I år har de ryckt upp några små morötter och tagit bort isbergssallaten. Den låg gömd i en rabarberplanta plus lite här o var över området där vi har odlingslotterna. Jag blir så arg o irriterad när det händer.

Som sagt. Det är stöld och förstörelse!

Bra tips med att odla "stökigt". Ska testa nästa år. Blanda grödorna lite lite mer.
Christa
Ja man undrar vad det är för människor som gör sådant. Jag hade probelm med barn som stal i min trädgård där jag bodde tidigare. Hade en gammal skånsk ärt som jag satt för att ta utsäde och dem åt grannens ungar upp. Morötter var det pojkar som cyklade omkring och stal. Jag smög ut med kameran en gång när ett gäng hade stulit hos en annan granne. När de fick se att jag tog kort skrek de "hon tar kort, hon tar kort" och sedan såg jag dem inte mer på hela hösten.
Jag tycker ni skall polisanmäla stölderna på kolonilotterna. Blir det tillräckligt många kanske de gör något. Redan efter en gång kanske de kan ta svängen där förbi när de är ute och åker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon