Full version: APELSIN....
zwinto
Hejsan.

Har planterat en kärna från en apelsin.
Är det svårt att få dem att ta sig och hur gör man på bästa sätt??

Någon som har nå bra ideér???

Tacksam för svar tongue.gif
Ciczi
Nej det är inte svårt att få dem att ta sig, däremot har jag för mig att vanlig citron är lättare eftersom den är mindre förädlad.

Låt din kärna vara under plast med lufthål i så ska du se att det snart spirar något där i.

lycka till

Ciczi
zwinto
Tackar tackar för svar smile.gif
Carex
åh, de är superenkla, gå bara runt bland växterna och ät en citrusfrukt, peta ner en kärna i en annan kruka i tron at den ska multna, inte då, snart har du en citrusplanta!
Marcelo
CITAT (Carex @ 12-08-2006, 00:02)
åh, de är superenkla, gå bara runt bland växterna och ät en citrusfrukt, peta ner en kärna i en annan kruka i tron at den ska multna, inte då, snart har du en citrusplanta!

haha. det är precis det jag gjorde när jag planterade en blodgrapekärna! smile.gif
zwinto
Aha, tack för era svar laugh.gif biggrin.gif

Men det verkar som det tar ett tag innan dem kikar upp för det har inte hänt något än och jag måste ha ha haft dem där ett tag nu...

Men dem får väl sitta där ett tag till i hopp om att det ska komma upp något tongue.gif
scorpan
När man planterar kärnor från frukter....hur lång tid måste man vara beredd på att det tar?
En del som man sätter kommer direkt och en del växter behöver lång tid på sig.
Hur långt ner i jorden ska kärnan? och måste man ha plasten över? jag har inte förstått hur man ska kunna hålla kollen på fuktigheten....

Tack på förhand./scorpan.
niklaswik
Som med alla frön, stor kärna = ganska djupt, liten kärna = inte djupt, kanske till och med ovanpå jorden.

Sen finns det som med allt annat undantag...

Med tiden gäller alltid: Man vet inte. smile.gif

Det varierar så väldigt beroende på vad det är för växt, vad det är för förhållanden när det gäller jord, fukt och värme så det går aldrig att säga riktigt.

Enligt vad jag har förstått så ska plasten var kvar tills de små liven tittar upp, ev. tills dom har växt såpass att dom stuttar i plasten. Plasten är till för att det ska hållas fuktigt, hålla nån nogrann koll är inte nödvändigt, däremot bör/måste du ta bort plasten en stund varje dag så att det inte blir en massa mögel och alger där inne.
scorpan
Tack Niklas för svaret.
jo det är väl så med det mesta kan jag tänka mig.
Det med plasten visste jag faktiskt inte.....när det gäller att sätta kärnonr från frukt är helt och hållet nytt för mig. Men skulle väldigt gärna vilja prova på.

Önskar er alla en trevlig helg.
catlady
Det tog jäääättelåååång tid innan mina små clementiner tittade upp, och de växer ännu låååångsaaaaammare. Men 7 månader senare har jag nu två otroligt vackra små träd, ungefär 15 cm höga, som skjuter nya grenar! wub.gif
Min avokado och mango tog också låååång tid att gro, men sköt sedan iväg till storbladiga vackra träd, 40 cm respektive 20 cm höga.
Kärnor från mer nordliga arter kan hjälpas på traven genom att slängas in i kylen (i en plastpåse med dyblöt jord) en månads tid, och sedan planteras rätt ytligt i kruka. smile.gif
Har också fastnat i kärnträsket! wink.gif
Ciczi
Min lilla citrus ser ut så här!

inte världens skarpaste bild men den får duga.

mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon