linn
Känner för att införskaffa en ny växt, eller egentligen många växter, men nu tänkte jag på just en speciell! Det jag vill ha är en enkel (både som i stilren och lättskött) bladväxt av nåt slag. Några tips vad jag kan skaffa, och var det går att beställa fröer? Skicka gärna med bild om ni har/kan, annars kan jag ju alltid googla själv rolleyes.gif
carmar
Hej är det en växt du ska ha ute eller inne? Hur stor ungefär? rolleyes.gif
mari_tres
Vad menar du med stilren? Typ iris, eller?

Edit: insåg att jag var inne i "krukväxter" och läste... så antagligen är det en krukväxt du vill ha!! laugh.gif Tja, då för jag väl klämma till med.... apostlalilja? rolleyes.gif
Lady Hamilton
Kardemumma är en "stil ren" bladväxt. Och mycket lätt skött smile.gif

Bild på Kardemumma
Carex
hm, nu vet jag inte vad de heter. Men det finns en växt som påminner om alger, den har långa runda trådliknande blad som växer upprätt, fast i lockar, de skruvar sig! Den är verkligen häftig.
Tjoppa
Varför inte vissa suckulenter? Det finns många varianter, både stilrena och mer "avancerade", och de är lättskötta.
Alba
Garderobsblomma är stilren och dessutom lättskött.

Det finns jättemycket kaktusar och suckulenter - Plantera dem i kruka och fyll på tex småsten och dekorera med något du tycker om.

De flesta slomsteraffärer säljer numera mycket i dekorationsväg.

Själv har jag köpt en Ficus Microcarpa och planterad i en vid kruka som ser ut som grå cement. Fyllt på småsten och lagt dit cementklot i olika storlekar. Växten är jättehäftig med kraftiga knubbiga rötter ovan jord.

FICUS MICROCARPA
Den ser tor ut på bilden men är ca 3 dm hög - ser ut som bonsai.
Lady Hamilton
I dag har jag köpt en ny krukväxt som tillhör "familjen" Polypodiaceae

Krokodilplanta
Alba
Hamilton - vilken underbar hemsida om julen
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 08-09-2006, 10:44)
Hamilton - vilken underbar hemsida om julen

Tack för det....... wub.gif

Gertie
CITAT (Carex @ 06-09-2006, 23:45)
hm, nu vet jag inte vad de heter. Men det finns en växt som påminner om alger, den har långa runda trådliknande blad som växer upprätt, fast i lockar, de skruvar sig! Den är verkligen häftig.

Menar du "Galen Gräslök"?
Tror att den heter Juncus spiralis.
zaaritha
"Stilren"? Prickblad? Clivia? Croton? Prästhavre? blink.gif
carmar
"Svärmors tunga" är en stilren och lättskött krukväxt, kräver ej så mycke vattning....
sudden
aloe vera, bambuskott eller såna där långa bambupinnar som man antingen kan använda som blompinne eller bara sätta i en vas med vatten och som håller i en livstid de har rötter och kostar ungefär 10-20 kr beroende på om man vill ha den helt raka eller den som skruvar sig högst upp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon