Full version: Bagge, svart och gul
anna_rispan
Jag undrar om någon kan ha en aning om vad det är för kryp. Storleksmässigt som en liljebagge och med liknande form. Den är svart med gula, ojämna fläckar. O det kryllade av dem vid min rädisa som jag skulle skörda baljor av. samt vid min mammas kålrotsodling. De gömmer sig i jorden, springer olidligt snabbt och flyger i väg när man vill flytta på växten. En del insekter sitter ju lugnt kvar...

Vad är det och vad göra åt dem? Mest förebyggande inför nästa år. I år är det ju försent att rädda skörden iallafall.
Piccante
Svårt att säga utan bild, det finns ganska många skalbaggar och andra kryp. Men jag skulle gissa att det är en skinnbagge som heter rapssugare på svenska. Jag har sett hur många sådana som helst i veckan på rädisor. Sök på nätet så hittar du säkert bilder på den. Jag kommer tyvärr inte ihåg det latinska namnet just nu, den heter Eu...? något

Eurydema oleraceum heter den.
anna_rispan
Den såg inte ut så här. Men kankse den kan avar i samma familj??
en bagge
Piccante
Du har nog rätt att det är en skalbagge i alla fall. Jag tänkte spontant på rapssugaren för den har förekommit rikligt den senaste veckan.
Men det finns en skalbagge som heter Randig jordloppa Phyllotreta nemorum och den närstående Vågrandig jordloppa P undulata som är vanliga på rädisor. Fast de är nog mer randiga än prickiga men de kan säkert vara variabla i utseendet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon