Full version: Pepino inne eller ute
gomman
När jag sökte på tomatfrön inför nästa års balkongodling stötte jag på Pepino. De ska odlas som tomater inne, eller på skyddad plats ute och jag blev sugen på att testa nästa år. De är ju rätt goda smile.gif
Någon som provat och har tips att ge? Ska man hålla dem inne eller kan de få komma ut på sommaren? Hur stora blir de? Hur stor kruka ska de ha?...
Lady Hamilton
Vi har diskuterat en hel del i år här finns en tråd

Pepino tråd
En annan pepino tråd

smile.gif
gomman
Jag hittade odlingsråd om Pepino i boken 'Sätt kärnor, frön och knölar' av Eva Rönnblom (för övrigt en mycket inspirerande bok för den odlingsfrälste. Särskilt den som vill odla något kul och annorlunda inomhus).

Såhär står det (om någon annan skulle vilja försöka):

"Odla Pepino:
Bästa tiden att så Pepino är mars-april. Så fröna grunt i en väldränerad plastkruka med såjord. Sätt en halv plastflaska eller plastpåse som fuktighetshållande miniväxthus över sådden. Ställ sådden ljust och varmt. När plantorna blivit 4-8 cm höga skolar du om dem till större krukor med krukväxtjord som blandats upp med lecakulor eller grus. Beskär och nyp av toppskotten under hela tillväxtperioden. Pepino växer snabbt till och kräver extra tillskott av näring. Mylla ner köpt komposterad kogödsel i jorden eller vattna med flytande organisk näringslösning. Pepinoplantan blir stor och fin och blommar villigt om du planterar ut den i kallväxthuset under sommaren - men den triv även utmärkt inomhus på fönsterbänken. Det går även att sätta ut de förkultiverade plantorna på friland på väl skyddad plats. Pepino kan ge frukt redan första året efter sådd och den är lätt att föröka med sticklingar."

Vidare står det att den är lättodlad och ibland säljs som krukväxt under namnet melonpäron. Den är släkt med potatis och tomat och det latinska namnet är Solanum muricatum . tongue.gif
Maggan H
Man ska alltså övervintra den?? Hur ska jag få plats? blink.gif
gomman
Det vanliga rådet brukar ju vara att övervintra sticklingar istället för hela plantan. En stickling behöver inte lika mycket ljus då den inte har så många blad att försörja och klarar därför vintern bättre. Sedan tar ju sticklingar inte så stor plats heller.

Jag tror Pepino behöver duschas ofta för att spinnet ska hålla sig borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon