Full version: bits ormar i vatten?
mekare
Hej!

jag har hört att ormar som simmar (tex snokar) inte bits medans de är i vattnet. nu undrar jag stämmer det eller är det en skröna?

snoken vid vår badplats verkar få panik när den upptäker människor i vattnet och flyr. men vad händer om den inte har möjlighet att fly - bits den då?

samtidigt kan jag passa på att undra - äter igelkottar ormar? eller är det en skröna?
Lars-Olof Arvids
Att igelkotten dödar och äter ormar är alldeles sant. Bäst att vara rädd om igelkotten om du inte gillar ormar alltså. Snoken bits mycket ogärna, så det är knappast någon risk varken på land eller i vatten.

Olle
mekare
tack för svaret.

blir osäker på vad jag lärt mig som är sant och vad som är rena skrönor ibland.
fick lära mig att huggormar inte simmar när jag var liten, men enligt flera informationsidor på webben simmar huggormar riktigt bra.
hmm, fast jag har å andra sidan sett en huggorm simma men flera snokar. så de kanske kan simma riktigt bra, men låter helst bli.....
Lars-Olof Arvids
Både snokar och huggormar simmar bra, men snokar gör det oftare och är mer bundna till vatten än huggormar. Ibland kan man dock se snokar långt från närmaste vatten eftersom de rör sig över stora områden.

Olle
Tezzla
Jag har en väninna som blev biten av en orm i vattnet så jag tror nog att ormar kan bitas även i vattnet. Men det ska nog väldigt mycket till att bli biten när man är ute på en simtur smile.gif
mekare
var ute en timme i går kväll och tittade på "min" igelkott. hon är så söt som vaggar runt och äter, först lite i komposten och sedan går hon runt odlingslådorna och äter sniglar.

är så glad att hon är tillbaka, då kanske snoken försvinner. hon kollade in jord/rislimpan som jag hoppas hon ska använda som vinteride.
KURT
Snokar spelar döda och avsöndrar ett illaluktande sekret om människor kommer alltför nära.
Gossen Ruda
Huggormen kan simma men dyker inte frivilligt. Huruvida den bits i vattnet vet jag inte. Snoken både simmar och dyker utmärkt och jagar även i vattnet. Den tar bl.a. fiskar som tom kan sväljas under vattnet. Snoken bits mycket sällan men kan göra det. Bettet är inte giftigt men man bör nog kolla stelkrampsskyddet efteråt.
mari_tres
Kan tänka mig att eftersom ormar är kallblodiga så blir de nog lite slöa i vatten, som ofta gör att man blir lite kallare, även fast de ormar jag har sett simmandes inte SÅG särskilt slöa ut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon