Full version: Matjord
JennieL
Hur mycket väger 1 kubik matjord?
kerstin z5-6
1 liter välvattnad jord väger ung 1,5 kilo.varför undrar du det ?
Gurkan
Hon kanske undrar hur mycket man kan lasta på ett släp.

En kubik matjord väger mer än ett ton, en kubik kompostjord väger mindre än ett ton. På ett ungefär ...
kerstin z5-6
aha .. jag är van med lastbilslass-ett flak 6 ton .. men så är är ju omättlig vare sig det gäller rosor eller jord laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tobb
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2006, 12:32)
aha .. jag är van med lastbilslass-ett flak 6 ton .. men så är är ju omättlig  vare sig det gäller rosor eller jord  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Hur mycket kostar 6ton matjord? Och vilken kvalitet köpet du? (eller är det just matjord du köpter? unsure.gif )
kerstin z5-6
Jag köper mest grus-numer-
matjorden gör jag ju själv -100 kbm åt gången laugh.gif laugh.gif
men jag vill minnas att ett lass kostade ca 3000 sist jag beställde jord
Tobb
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2006, 19:20)
Jag köper mest grus-numer-
matjorden gör jag ju själv -100 kbm åt gången  laugh.gif  laugh.gif
men jag vill minnas att ett lass kostade ca 3000 sist jag beställde jord

100kubikmeter!!!? Är det bara för privat bruk? Oavsett så blir det en(?) stor hög! wub.gif
Vad har du för material i motjorden(komposten)?
JennieL
Tackar
kerstin z5-6
Vi brukar dela den på 6 trädgårdar -den räcker 2 säsonger -nu är min slut o det är dags att göra ny
Här är receptet
Jordlimpa
Inga från Närke
Enligt era priser hade jag tur. Fick hem 10 kubikmeter sorterad jord blandat med sand, alltså ett dumperslass och det fick jag ge 2000:- för. Bra pris.
Det skall vara underlag till vår gräsmatta den som inte finns efter dräneringen först och främst, sedan till den nya blomrabatten det som blir över blandat med koslitköpejord.
kerstin z5-6
Ja ofta är det transporten som kostar -jorden var inte så dyr -hälften av kostaden är lastbilens ..
S¨å du fick nog ett bra pris smile.gif
Tobb
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2006, 22:54)
Vi brukar dela den på 6 trädgårdar -den räcker 2 säsonger -nu är min slut o det är dags att göra ny
Här är receptet
Jordlimpa

Tack för tipsen!
Ska se om jag får lust att använda fårdyngan vi har kört ur fårhuset. Kanske nästan 10kubik. Fårdyngan har redan börjat att brinna, har legat inne i flera år och nu blev den omblandad när den kördes ut, så det kom in syre!
Klippa gräs och ta lite sågspån från vedbacken har även massvis med boss och liknande. Och sedan blanda det i fårdyngan, nu har jag något att göra denna vecka wink.gif
Gurkan
TOBB !!! Allt organiskt material du kan gräva ner i dina land är bra. Tänk på varmbänkar ... ren obrunnen hästgödsel ...bland det bästa man kan odla i ...

ANVÄND FÅRDYNGAN !!! Ett litet tips bara .... sleep.gif
Tobb
Men jag kan inte gräva ned all fårdynga jag har för mycket, så stort land har jag inte eller att jag har så mycket fårdynga.... Jag tänkte använda det som blir över till att göra jord, beroende på hur mycket jag får (huhu får... Nu är jag larvig...) ha kvar, jag tar allt som inte körs bort!
Så jag funderar om jag skulle ta och göra jord av det som blir kvar och lägga ovanpå i vår sedan? Och då kan man även ha det till rabatter och dylikt och inte bara som botten i trädgårdslandet.
kerstin z5-6
lycka till -fast jag tror inte du får fart på limpan " när gödseln är såpass gammal
den ska gå upp i + 60 grader för att hålla värmen och avdöda ogräs -hålla värmen hela vintern -om den ska vara klar och likna jord i vår..
Men det blir ju en kompost ändå med fårdynga och trädgårdsavfall , gräsklipp osv - smile.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2006, 16:55)
Ja ofta är det transporten som kostar -jorden var inte så dyr -hälften av kostaden är lastbilens ..

Det beror oxså på hur långt det är från uthämtningsstället till dig, vissa åkare tar betalt per km.
Tobb
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-08-2006, 10:44)
lycka till -fast jag tror inte du får fart på limpan när gödseln är såpass gammal
den ska gå upp i + 60 grader för att hålla värmen och avdöda ogräs -hålla värmen hela vintern -om den ska vara klar och likna jord i vår..
Men det  blir ju en kompost ändå med fårdynga och trädgårdsavfall , gräsklipp osv - smile.gif

Jag ahr börjat att göra en limpa idag, och fårdyngan som låg på högen hade redan bli riktigt varm. Men kanske inte klarar att hålla värmen tillräckligt länge?

Jag la gräsklipp, fårdynga, veteboss i olika lager. Tittade för ett litet tag sedan och den var uppe i 31 grader 17/8 (EDIT: 45grader 19/8, över 50grader 21/8 maxtemp på 50 grader på mätaren...)

Idag han jag bara göra en limpa som är ca ~1,5x~2,5, fortsätter i morgon och under helgen. Får hur stor jag har tålamod att göra, men ska i alla fall byta skottkärran mot någon lite vagn eller så. Och kanske ta lite av den gamla hönsskiten som har legat länge inne i ett hus.
Men något tips på annat man kan använda.
kerstin z5-6
ok-ska bli spännande att se hur det går smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon