Full version: Underligt flygfä!
Anki.P
Hej. Jag har hittat en liten flygare som susade runt helt ljudlöst i mina flocks. Den var ca 5 cm lång med en lååååååååååång snabel som den stoppade in i blommorna. Det första jag tänkte på var en liten fågel kollibrin, men det är det ju inte. Vad heter denna insekt? Finns halvbra bilder i mina album som ni kan kolla på den. Hoppas någon vet vad det är så jag kan kolla på nätet hur den ser ut när den är stilla. rolleyes.gif
Bee
Påminner om de vi såg vid ett kafe i västra Bretagne häromåret (nära det där stället med alla stenstoderna). Jag undrade också om det var fågel eller insekt. Vi tog kort, dom blev inte bra men jag skall se om jag kan hitta dom.
Beskrivningen och dina bilder stämmer rätt väl med de vi såg.
Vore kul att få veta vad det är. Undrade faktiskt också om det var kolibri
smile.gif
*Felix matte*
Kanske var det en sån här....Allmän snabelsvärmare
Bee
Det var nog en variant av den vi såg i Bretagne. Fast det var mitt på dagen i gassande solljus och värme. Exemplaren (dom var två-tre st) smakade av pelargonerna som stod i krukor som ramade in utomhuscafeterian.
Anki.P
Ja något liknande, jag tyckte att den jag såg hade som ett långt sugrör fram i munnen som den stack ner i alla blommorna...... men det är möjligt att det kan ha varit en typ av snabelsvärmare, den gillade ju kaprifolen, men den här var också framme mitt på ljusa dagen i gassande sol. Sen ser den som jag har på foto bredare ut uppe över huvudet och den är grå + att min är bredare över stjärten....... wub.gif
Gossen Ruda
Stor dagsvärmare, Macroglossum stellatarum. En sydländsk art som dock årligen flyger upp till bl.a. Sverige. Det normala utbredningsområdet sträcker sig ungefär upp till Alperna. Flyger om dagen liksom våra två inhemska arter. Skiljer sig från dom genom att ha färgade vingar, våra har glasklara vingar. Kolibriliknelsen har engelsmännen tagit fasta på, heter på engelska The Humming-bird Hawk-moth. Vidare betyder Macroglossum "stor tunga" om man översätter det.
Anki.P
TACK! Den är det "Macroglossum stellatarum" den är så söt! wub.gif Ser ut som den har päls på kroppen. Jag lär mig något nytt här på forumet varje dag! smile.gif
Gossen Ruda
Förmodligen har den nån form av päls som så många andra svärmare, tyvärr saknas den i min samling så jag kan inte kontollera. Snabelsvärmarna som Agneta föreslår är liksom klädda i en sammetslen päls, även vingarna ser sammetsklädda ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon