Nephele
Blir så less! Har två rosor i krukor på min uteplats. Båda har åkt på bladlöss. Försökte först spraya med såpvatten på den ena, och lössen försvann för stunden. Men växten är numera ganska brun och ful i bladen. Två nya knoppar har glädjande nog kommit, men de är nu översållade med löss. Tror att även fler knoppar är på gång, men även där är det smockfullt med löss. Även den andra rosen är nedlusad, men där tror jag de flesta är döda för tillfället.
På vilket sätt skadar löss växterna? Och vad gör jag åt det? Alla de andra växterna har klarat sig från ohyra...
Alexander-VG-zon3
köp provado pinnar å stick ner i jorden
Nephele
Tack. Har köpt provado pinnar nu, hoppas det fungerar. Ena knoppen börjar spricka nu biggrin.gif
Skrållan60
Hej!

När du använder såpvatten, låt växten stå någon timme efter att du sprayat den, ducha sedan av den med vanligt vatten. Jag har gjort detta med mina hibiskusar, och dem har blivit så fina igen..

Skrållan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon