Full version: Odla vindruvor
Stussi
Hej alla!

"Blev med hus" förra sommaren och har äntligen fått en egen trädgård (som dessvärre stått mer eller mindre orörd i över 10 år) Dock är jag nybörjare på det här med trädgård, men vilken tur att jag hittade till odla.nu, vilken bra sida och forum! smile.gif

Jag skulle vilja plantera vindruvor vid väggen utanför våran redskapsbod. Väggen ligger i söderläge och vi bor i zon 5. Vilken sorts druva tror ni skulle klara sig i våran trädgård, att stå ute året om?
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga!!!! Staketvindruva som klarar nedåt -35C, funkar att odla i zon 5-6 utan växthus.

Stussi
Tack för ditt svar, vilka härliga druvor! wub.gif

När är det bäst att plantera druvor, på våren? Eller fungerar det nu på hösten också?
Åsa, mälardalen zon 2
Våren rekommenderas som planteringstid och speciellt i en så hög zon bör man plantera på våren.
Stussi
Okej, då vänar jag till våren.

Växer plantan snabbt? Hur lång tid tar det innan det blir frukt på plantan?
Har hört att det tagit 3-4 år för vissa innan det blir några druvor? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Min tog nog en 3år på sig för att sätta frukt men det finnas de som får några enstaka klasar även de första åren. Jag tycker de brukar kunna växa ganska snabbt speciellt då de rotat sig, första året kan det gå sakta. Min är runt 12-14år gammal numera och täcker runt 15kvm trots hård beskärning + runt 100klasar per år är inte ovanligt på min Zilga vet inte om hårdare klimat gör att den sätter färre klasar men det gör nog inget de mognar nästan samtidigt så man kan ändå inte äta upp alla druvor själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon