CarolinaM
Hjälp! Vem äter mina fina tomater som jag väntat på så länge?
Vad ska jag göra. Fullt med bajs överallt. Hjälp!
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...linam&pid=54652
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som de tugg på frukterna grönsaksflylarverna gör, ruska till plantorna så lär du se om några fjärilslarver trillar ner på marken de brukar vara svåra att se när de sitter på plantan de har bra kamoflage.
CarolinaM
Jovisst har jag larver. MASSOR! Hur gör jag jag har varit ute och plockat men de är svåra att se. Hur kan man förebygga? Kan jag göra något "bredare" än att handplocka? Jag har ju väntat så länge på mina tomater :-(

Finns det någon Växthusbok som kan rekommenderas för noviser som handlar om hur man gör bäst?

Tacksam för alla tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Grönsaksflyet kommer varje år det är bara att inspektera och skaka och plocka, iår har det varit extremt mycket larver.

Med tanke på att det är en fjärilslarv borde även bakterien Bacillus turingiensis var. kurstakii funka den brukar ta död på fjärilslarver, handelsnamnet är Turex och är godkänt för ekologisk odling. Tyvärr är den inte så enkel att få tag på + det kostar en hel del numera och så finns den ju bara i yrkesodlarförpackningar och man får kontakta Econova och se om man kan handla hos dem, tyvärr har ju även medlet begränsad hållbarhet, brukar bara hålla något år så det kanske bara är lönsamt ifall man har många växter man måste döda fjärilslarver på (mot stekellarver funkar de ej tyvärr).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon