Full version: Chili
netaave
Hittade den här på affären igår, står bara Capsicum annuum, men det är vad jag förstår bara ett samlingsnamn för många olika chili.
Någon som vet exakt vad det är och vad den har för styrka?

Åsa, mälardalen zon 2
Även paprika har det vetenskapliga namnet Capsicum annuum så det vetenskapliga namnet säger inte så mycket. De flesta chilisar som hör till arten Capsicum annuum har vita blommor så det minskar ju ner alternativen det finns ju så enormt många sorter.

Den jag tycker det är ganska likt är denna men det kan ju finnas många fler sorter som har blå blommor och spetsiga upprättstående lila frukter.
Gurkan
Vilken underbart vacker planta !!!

Jag har en liknande lilabladig/blåblommig som heter Arizona men den har små runda frukter, första svarta sedan orangea fullmogna.

netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-08-2006, 15:49)
Även paprika har det vetenskapliga namnet Capsicum annuum så det vetenskapliga namnet säger inte så mycket. De flesta chilisar som hör till arten Capsicum annuum har vita blommor så det minskar ju ner alternativen det finns ju så enormt många sorter.

Den jag tycker det är ganska likt är denna men det kan ju finnas många fler sorter som har blå blommor och spetsiga upprättstående lila frukter.

Jo men det är det enda som står sen står det bara ätbar chili under, mognar från lila till rött.
Sökte på Borsséns sida och såg en som var lika i blomningen men hade rundare frukter.
En annan som också skulle mogna från lila till rött hade vita blommor.
Tänkte att det finns ju en sådan kunskap på forumet så jag kunde få veta mer.
Den du länkar till är ju onekligen lik.
netaave
CITAT (Gurkan @ 12-08-2006, 16:13)
Vilken underbart vacker planta !!!

ja visst är den, de svart-gröna bladen blå blommor och knallila frukter.
Är inte så förtjust i chili att äta men kan ju titta på den iaf. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon