Gossen Ruda
21-05-2003, 17:36
En bild på en trädplantering vid Ivarsbergsmotet i Götet. Småträd satta i raka rader med ca 1 meters mellanrum. Det hade väl kunnat gå an om det var buskar men det här är småträd! Rönnar, askar, ekar och avenbok!!! Med tanke på hur stora dessa blir i framtiden måste det bli en eller flera motorsågsmassakrer här i framtiden. Hårdgallring mao. Både jag och basen på bygget tycker att det är ett jäkla slöseri med träd och skattemedel men det kanske finns nån tanke bakom. Nån som är invigd i trädplanteringssvängen som kan förklara.
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2003, 17:45
Ingen aning vad de tänkt med denna plantering, kanske de har räknat med en viss förstörelse så att man får en naturlig gallring?? Plantorna ser ju ganska klena ut så de är nog lätta att bryta av. De flesta andra som planterar i städer sätter rejäla träd eller buskar som inte går att bryta sönder så lätt av vandaler.
Till den typen av växtplats hade nog buskar passat bättre än träd + kanske mera plantering i grupp, radplantering på en sån plätt ser mera ut som en träd/buskodling än en fin prydnadsplantering.
Mystiskt, även om man velat plantera tät skog så är detta ett underligt sätt - både för tätt och onaturligt i raka rader. En tanke som slog mig var att de är nedsatta temporärt för att sedan spridas ut i området?
Om de får stå kvar är det intressant att se vilka som kommer att överleva de andra. Motorsågsmassaker lär nog inte behövas - här kommer att ske en kapplöpning av naturen själv långt innan träden är stora.
Gossen Ruda
21-05-2003, 20:37
Skönt att veta att jag inte tänker annorlunda här. Viadukten som jag står på leder över Göteborgs norra hamnjärnväg plus en cykelbana alldeles nedanför mig. På andra sidan gör vägen en sväng ner mot den ursprungliga sträckningen och i den svängen har man gjort en mer normal trädplantering. Ganska stora lönnar med ordentliga stöd, men den här planteringen fattar jag inte.
Men kanske svaret finns hos Göteborgs trafikkontor som är nåt av det märkligaste som existerar. Gatan jag bor på börjar här och har även den drabbats av trafikkontorets velande. Den har nyligen smalats av och resultatet blev en bred gräsmattesträng.I denna har en lång rad träd planterats. Har inte räknat dom men det är ca 30-40 st. Först planterade man björkar men när det var klart påpekade nån allergirisken. Då grävdes björkarna upp och ersattes av lönnar. Kostnad???
Träden vid Ivarsbergsmotet kanske är sådana "ångerträd" som kommunen planterat någonstans och sedan dragit upp...
Ann i Göteborg
22-05-2003, 12:05
Denna bild väckte min nyfikenhet helt klart så jag ställer frågan vidare till de ansvariga. Skriver deras svar här sen!
Gunvor Nilsson
23-05-2003, 06:01
Kan det vara en plantering för att stadga jorden så den inte "rinner ner" när och om det kommer ett kraftigt regn? Och sen när rotsystemet bundit jorden så skall gallring ske. Att de då planterat så många olika trädsorter kanske beror på att för många träd beställts för andra planteringar och att leverantören inte tar tillbaka. Är det en trolig teori? Intressant att höra vad ansvariga har till förklaring!
/Gunvor
jepp jag e också nyfiken
ska bli kul o höra svaret
Ann i Göteborg
03-07-2003, 18:46
Nu har jag fått ett trevligt mail till svar från ansvarig landskapsarkitekt hos projektörerna. Jag citerar
"...Planteringar av denna typ brukar kallas "naturlika planteringar" och målet är att de efter ett antal år skall få ett utseende som motsvarar det som naturen själv åstadkommer. Dett ser, som ni noterat, lite "pinnigt" och tätt ut i början. En del plantor kommer kaninerna att ta hand om, en del kommer att dö av sig själva och en del kommer att gallras bort efterhand. Slutresultatet är tänkt att bli en träddunge av högre och lägre träd med inslag av buskar, bl a kornell, fläder och skogsolvon. Målet är att vallen mellan Oljevägen och Dysiksgatan med sin plantering såväl som slänterna i anslutning till bron skall bli en fortsättning på naturmarkspartiet i norr.
Ytorna kommer att (förhoppningsvis) hållas ogräsfria de första åren för att plantorna skall komma igång ordentligt. Därefter får naturen ta över förutom den gallring som Park- och naturförvaltningen kommer att göra med några års mellanrum.
Trevligt med folk som har synpunkter och som bryr sig om hur det ser ut i omgivningen...."
Så var det alltså!
Jag har sett ett antal naturlika planteringar i stadsmiljöer och när de väl tagit sig blir de intressanta dungar i allsköns färger och former. Men naturlika blir de ju inte, för allt som växer upp är i samma ålder.
Iallafall, kul att kommuner ibland planterar annat än solitära träd! Tack för informationen Ann!
Gossen Ruda
07-07-2003, 21:02
Som synes har bilden numera raderats. Kanske saken ordnar sig själv, pinnarna ser inte ut att må så bra. Skulle säkert behövt mer vatten. Håller med lite att det är bra med lite mer naturlika planteringar men tyvärr verkar det så klantigt utfört. Var någonstans i naturen står träden i raka rader??????
Sant, och var i skogen har alla träd samma ålder?
Iallafall, hurra för kommuner som vågar experimentera med planteringar, men också att dra slutsatser av experimenten. Själv tror jag att denna dunge hade blivit mer naturenlig och billigare om man släpat dit en o annan stock, några större stenar och planterat busk och träd lite glesare. När ett träd dör kunde man plantera en ny ynglig och på det sättet få något olika ålder på träden. Som billig och skuggande marktäckare hade man kunnat så skogsgräs (svinglar).
Den som lever får se. Kanske blir denna slänt fantastiskt frodig om 5-20 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.