Full version: Flytta päronträd
fruberglund
Vi har tänkt flytta vårt päronträd, det är minst 5 år gammalt men inte så stort (i alla fall inte ovan jord).

När är bästa tiden att flytta trädet? Trots att det tydligen är ett dåligt päronår i år så dignar det av päron, första året vi fått stor skörd. Förra året var första året vi fick päron överhuvudtaget.

Kommer självklart gräva ett ordentligt hål för att få med så mycket rötter som möjligt + att gropen den ska till kommer vara färdig före flytten.

Vet inte vad det är för sorter på men det är 3 sorter ympade på i alla fall.

Cilla kanske har svaret? smile.gif Är det ens möjligt?
carren
Jag har för mig att man brukar rekommendera att man flyttar ett så pass gammalt träd i två steg med först rotbeskärning och säsongen efter flytt. Vet dock inte när man bör göra vad men försök att söka på rotbeskärning så hittar du säkert någon äldre tråd som handlar om flytt av äldre träd.
fruberglund
Tack för tipset! Har sökt och kollat och fattar nog hur man bör göra. Det tråkiga om jag gör så är att alla päron som är på nu antagligen inte kommer att bli klara eftersom jag stör rötterna. Ja, vi får se vad mannen säger också, han tycker inte alltid mina idéer är bra tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inga problem, 5år är ett ganska nyplanterat träd så det borde inte vara några problem att flytta det och lövfällande träd bör flyttas när de är i vila = utan blad och frukter.
fruberglund
Ja, det är ju inget stort träd enligt mig så de som ägde huset innan oss måste planterat det strax innan vi flyttade hit. I november har vi bott här i 4 år så mer än 5 år kan det inte vara.
Jan af Lisö
Kul att Ni har fått frukt på ett 5 år gammal päronträd, mitt (också familjeträd med Clara Friijs i botten) planterat 2002 (som troligen stått i plantskolan under 2001) visar inga ansatser till att blomma.

Jag har flyttat ett 4 år gammalt biggarrå med rotbeskäring under sommaren och flytt i november. Trädet överlevde operationen (hösten 2003) men har inte vuxit så mycket sen dess (jämfört hur mycket trädet växte innan flytten). Var drygt 3 meter vid flytten.

Det är dock tungt att flytta stora rotklumpar med jord, vi fick använda bilen som draghjälp och det var tungt att lyfta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon