Finns det nån här som är bra på fjärilar? Nu har jag sökt på nätet men orkar inte längre. Oj, vad många olika fjärilar det finns!
Saken är den att i förra veckan när det var så där otroligt varmt satt jag som vanligt ute på altanen under markisen och plötsligt flög det in en vacker fjäril. Tog en stund innan jag hann reagera och att hämta kamera var det inte tal om. Den flög iväg strax över grannens tak. Jag kan inte glömma den. Den var så vacker! Har aldrig sett ngt liknande.
Stor – närmare 8-10 cm på höjden och något kortare på bredden. Svart med gula fläckar. ”Högformad” eller hur jag skall säga. Över- och undervingarna satt ihop, det var bara en inbuktning något nedanför mitten och avslutades nertill i en vacker droppform. Helt underbart vacker!
Vad kan detta vara för fjäril? En exotisk rymling från fjärran eller en helt vanlig svensk fjäril? Nån som har en aning?
Nån på jobbet föreslog sorgmantel men det är det inte, det har jag kollat. Det svarta var utanför det gula. Formen och storleken stämde inte heller med sorgmantel.
makaonfjäril, kanske?

(en av de få fjärilar jag kan det vetenskapliga namnet på, Papilio machaon) finns massor med bilder på google
eller en aspfjäril?

(fast den är inte direkt gul

)
mvh zazu
Piccante
12-08-2006, 21:50
Låter som makaonfjäril på storleken och färgen men flygtiden stämmer inte alls med med min fältbok som säger juni- början av juli. Möjligtvis kan de uppträda med en andra generation om sommaren har varit gynnsam eller så har vuxna flugit in söder ifrån? Annars kan andra sydligare arter flyga in under sensommaren om vädret är bra.
zaaritha
12-08-2006, 21:51
Här finns makaonfjärilar ännu.
Nog låter det som en makaonfjäril som du beskriver. Här finns en
länk.
Lycko dig, jag har aldrig sett en sådan i hela mitt liv!
Jomenvisst var det en Papilio machaon! Den flög med elegans.
Hoppas jag får se en sådan fler gånger.
Tack för hjälpen!
Lars-Olof Arvids
14-08-2006, 15:28
Jag ser i profilen att du inte bor alltför långt ifrån mig. Det är många år sedan jag såg en makaonfjäril här inne på fastlandet i Bohuslän, men ute på öarna kan man se dem ibland. För ett par år sedan såg jag två riktigt nära och fint uppe i bergen vid Sundsby mellan Tjörn och Orust. De är verkligen läckra!
Olle
Gossen Ruda
14-08-2006, 15:48
Hmm, den syns så gott som årligen i Landvetter. Flygtid maj-aug enligt Gullander, Nordens dagfjärilar. 2 generationer då.
Limeblossom
16-08-2006, 20:33
Jag hade en i syrenbusken första sommaren (2003) vi bodde här, den stannade i ca en halvtimme. Mitt enda levande exemplar, syrran hittade en dör när vi var små. Kan ju kanske tillägga att jag bor utanför Falun.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.