akagebeck
12-08-2006, 19:34
Hej!
Vi har en upphöjd perennrabatt mot grannen. Jag önskar tips om vad jag kan plantera i bakgrunden och som blir rätt så högt (1,5-2 m) och tätt så att det funkar som insynskydd.
Funderade ett tag på om man skulle kunna plantera ett lågt träd (t ex nån japansk sort) på ca 1,5 meter eller så. Passar det med ett sådant i en perennrabatt eller vill de inte har perenner kring fötterna?
Läget på rabatten är soligt fram till kl13 ungefär och sedan skugga.
Mycket tacksam för bra tips!
kerstin z5-6
12-08-2006, 20:05
småträd och perenner samsas fint i rabatter
man kan även tänka sig en häck av höga perenner som skydd
akagebeck
02-09-2006, 11:33
Va bra!! Det låter lovande.
Har du (eller nån annan) nåt tips på några höga perenner kan funka som insynsskydd?
Ophelia
02-09-2006, 18:45
Stormhattar, riddarsporrar, flockel, slide, plymspirea, silverax.
Insynskydd är viktigt i en trädgård om man ska kunna känna att detta är min bit "natur". Jag uppskattar inte perenner som insynskydd eftersom de inte finns där på våren och de dessutom oftast inte är speciellt täta.
Låga träd och buskar i lagom storlek tror jag att du blir mer nöjd med i längden.
akagebeck
03-09-2006, 18:00
Hm, jag kanske ska sätta ett litet träd och några buskar där insynen är som värst, så får jag sätta några fina marktäckare vid fötterna på dem.
Å så får perennerna stå på den plats där vi inte är lika känsliga för insyn...
Tack för alla tips!!
Välj något städsegrönt så har du insynsskydd året om t ex häck tuja, lagerblad, liguster. Eller busken *Bukett apel* oerhört vacker året om men tappar bladen på vintern.
Väntar själv på leverans av Rosmarinvide (dock ej städsegrönt). Vacker snabbväxande buske med smala blad *Salix elegeanos Angustifolia*.
Lycka till!
FixaIgenväxtTrädgård
10-09-2006, 22:00
Oxbär blir tät, kan klippas om man vill ha form, får snygg färg på hösten, bladen sitter länge, sticks inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.