Full version: Blommar just nu
Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Stockrosor

Syrenhortensia Early sensation

Clematis integrifolia steel blue
Zazu
läckert! biggrin.gif
Clematisen var ju helt fantastisk, den hamnar på villhalistan direkt wub.gif
kerstin z5-6
Denn lilla clematis är ett fågelbo" av markkrypande rankor -höjer sig max 15 cm över jordytan och tar kanske 40 cm i diameter i plats just nu -alltså ingen klättare av rang" , men väldigt sö"t med de ljusblå kanterna :)och det nätta växtsättet
Lady Hamilton
Uppstammad Marguerit 3 årig

Svart Rudbeckia Snygg eller Ful? wub.gif

Salvia

Crazy Daizy

Celosia

Rudbeckia

Clematis

Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2006, 20:52)
Denn lilla clematis är ett fågelbo" av markkrypande rankor -höjer sig max 15 cm över jordytan och tar kanske 40 cm i diameter i plats just nu -alltså ingen klättare av rang" , men väldigt sö"t med de ljusblå kanterna :)och det nätta växtsättet

en clematis i min smak alltså tongue.gif wub.gif
vet du var finns den att få tag på? rolleyes.gif
vilken söt prästkrage hamilton! wub.gif
linvik
Vilken maffig stockros! Och syrenhortensian var ursöt!

Hos mig blommar bl a Pernille Poulsen

Höstanemon:

Och solbrud:
zaaritha
Hos oss blommar mörkröda dubbla stockrosor, mauretansk malva, "vanlig"
malva, läkemalva, en rödbladig växt m gula blommor--glömt namnet!
Kryddörter.Rött lin! Tagetes! Olika sorters krasse. Potatisväxter, i kruka.
Balsaminer, olika sorter. Fuxior. Pelargonior. Begonior.
cic
CITAT (linvik @ 12-08-2006, 22:06)
Vilken maffig stockros! Och syrenhortensian var ursöt!

Hos mig blommar bl a Pernille Poulsen

Höstanemon:

Och solbrud:

Ser inte dina bilder.. Fel på min webbläsare?
Biggan_
Jag kan inte heller se bilderna! sad.gif
linvik
Det är nåt mysko, kanske för att bilderna inte ligger här på Odla? De syns utmärkt hos mig! Här är länkar till bilderna:

Pernille Poulsen
Höstanemon
Solbrud
Biggan_
CITAT (linvik @ 12-08-2006, 23:58)
Det är nåt mysko, kanske för att bilderna inte ligger här på Odla? De syns utmärkt hos mig! Här är länkar till bilderna:

Pernille Poulsen
Höstanemon
Solbrud

Error, sidan kan inte visas! ohmy.gif sad.gif
cic
CITAT (Birgitta P @ 13-08-2006, 00:03)

Pernille Poulsen
Höstanemon
Solbrud

Samma här.. sad.gif
linvik
Det �r n�t mysko, kanske f�r att bilderna inte ligger h�r p� Odla? De syns utm�rkt hos mig! H�r �r l�nkar till bilderna:

Pernille Poulsen
H�stanemon
Solbrud

sad.gif
Antingen är det blogger det är fel på eller din typ brandvägg eller nåt. Kan du se mina bilder på bloggen? Klicka på bilderna så blir de större...

Och plötsligt försvann alla å:n, ä:n ö:n här från Odla. Jag tror jag går och lägger mig wacko.gif
cic
CITAT (linvik @ 13-08-2006, 00:13)
Det �r n�t mysko, kanske f�r att bilderna inte ligger h�r p� Odla? De syns utm�rkt hos mig! H�r �r l�nkar till bilderna:

Pernille Poulsen
H�stanemon
Solbrud

sad.gif
Antingen är det blogger det är fel på eller din typ brandvägg eller nåt. Kan du se mina bilder på bloggen? Klicka på bilderna så blir de större...

Och plötsligt försvann alla å:n, ä:n ö:n här från Odla. Jag tror jag går och lägger mig wacko.gif

laugh.gif

Bloggen din har jag inga problem med.. Jättefin! smile.gif
Lady Hamilton
[QUOTE=linvik,13-08-2006, 00:13] Kan du se mina bilder på bloggen?.......
smile.gif Ja det går bra
Biggan_
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Finfina bilder på bloggen! biggrin.gif
Jättefin trädgård du har!
Inga från Närke
Tar mig friheten att testa på en bild från din blogg linvik för att se om alla andra ser den också. Har gått in klickat på din bild kopierat egenskaperna och lagt in dem i bild här på odla och tagit bort första http:

Kan ni se denna alla.
Biggan_
CITAT (Inga från Närke @ 13-08-2006, 00:34)
Tar mig friheten att testa på en bild från din blogg linvik för att se om alla andra ser den också. Har gått in klickat på din bild kopierat egenskaperna och lagt in dem i bild här på odla och tagit bort första http:

Kan ni se denna alla.

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det provade jag också att göra, men icke att det syns nån bild! blink.gif
linvik
CITAT (Inga från Närke @ 13-08-2006, 00:34)

Kan ni se denna alla.

Nu hände samma sak för mig, endast texten "user posted image" (eller vad det var som stod. Men det gick bra att högerklicka, kolla view image och sen syntes bilderna här på odla. Buggigt.
kerstin z5-6
Ok för att återgå till Blommar nu ..

Penstemon mexicale -hybrid

och ang bilder -album här ger garanterat inget krångel -via blogg kan det se ut sådär ibland smile.gif
Zazu
lite bilder från mig också:
Alströmeria 'Cherry wonder'

Hemerocallis 'Night beacon'

Hemerocallis 'Blueberry sundae'

och den här är inte min, men den får följa med ändå laugh.gif
Plumeria rubra
kerstin z5-6
WOW för Cherry wonder smile.gif!-alströmerian överlever hos mej -men verkar inte vilja blomma-Hur har du din ?
Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2006, 17:26)
WOW för Cherry wonder smile.gif!-alströmerian överlever hos mej -men verkar inte vilja blomma-Hur har du din ?

nyinskaffad för iår rolleyes.gif slutliga placeringen är inte bestämd än wub.gif
Maria i Helsingborg
Med inspiration från annat håll står vår kryddtagetes i blom - om än lite oregelbundet - och purjolöken kant i kant........ nästa år förfinar vi metoden smile.gif

(kryddtagetes-frön finnes)

Zazu
maria, är det gråa i bakgrunden lammöron?
( du menar väl ändå tagetes och inte krasse wub.gif )

mvh zazu
Maria i Helsingborg
CITAT (Zazu @ 13-08-2006, 17:48)
maria, är det gråa i bakgrunden lammöron?
( du menar väl ändå tagetes och inte krasse wub.gif )

mvh zazu

Ooups.......yepp, lammöron är det rolleyes.gif
netaave
CITAT (Hamilton @ 12-08-2006, 21:51)
Svart Rudbeckia Snygg eller Ful? wub.gif

Utsikten från blommorna är fantastisk! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT
Utsikten från blommorna är fantastisk!  

Tack för det wub.gif Men åt de andra hållet ser man även över en sjö.......
kerstin z5-6

Calceolaria hirsuta -hysteriskt gul laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva i Skåne
Blommar just nu!!! Det gör väl det mesta rolleyes.gif

praktsalvia

paradisblomster

kinesisk riddarsporre

massor av dahlior, här Extase

vallmo

klematis från Estland, tror den heter Küllus

nåt så enkelt som krasse, men visst är de vackra? sleep.gif

och tobaksblommor

Det finns ju så mycket underbart vackert i alla trädgårdar just nu wub.gif Jag skulle vilja ha allt på bild wub.gif
Inga från Närke
Lägger in denna bilden. Närbild på syrenhortensian som blommar just nu.

Sedan har jag dessa frösådda som påsen har flygit bort på så jag vet inte vad de heter.

Det är de som är högst i pallkragen.
Närbild på blomman som är i många olika färger
Elisabeth P
Vad synd att påsen flugit bort, de va ju jätteläckra.
Misstänker att de är ettåriga och passar bra som snitt?

Lisa
fruberglund
Hur gör ni? Här blommar det bara lite här och där och är så att säga SKITTRÅKIGT!!! Nåväl, det beror väl på det torra och cepiga vädret vi haft i år + att många av mina rabatter är nya och mycket är flyttat.

Här är i alla fall lite som blommar nu:
Den alltid lika underbara Graham Thomas (jag vet att jag tjatar men den är såååå fin)

Rudbeckia Magnus med lite skabbig och insektsäten klematis Lasurstern

Klen kokardblomster med insekter på (nyss flyttad)

sist men inte minst...luktärt som är fin men inte alls har samma färg som på fröpåsen (jag som läääääääängtade efter att se den fina färgen sad.gif )

Som ni kanske märker så är jag inte alls nöjd med blomåret men nu börjar det faktiskt bli knoppar på mycket efter allt regn vi fått så jag kanske återkommer med mer bilder längre fram.

Annars ser jag fram mot nästa år när jag ska slänga kogödsel på alla mina rabatter på våren och F-N ta trädgården om det inte prunkar nästa år biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Älskar denna tråd... Så mycket vackert wub.gif
Elisabeth P
Måste bara fråga fru Berglund, är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd.
Kan färgen variera mycket?

Har även satt en krokardblomster som ska vara röd, men din såg ju jättefin ut i färgerna, kanske man kan byta till sig några frön av den senare?

Lisa
Lars-Olof Arvids
Inga, de fina blommorna som påsen har flugit iväg från heter zinnia (Zinnia elegans)!

Olle
ewa zon 3
CITAT (Eva i Skåne @ 14-08-2006, 00:00)
praktsalvia

Eva i Skåne, har du något sortnamn på praktsalvian?
Ser ut som att blomman är ljust violett och "blomfästet" (el vad man ska kalla det) mörkt violett

/Ewa
Betty
Ganska mycket som blommar just nu, bl.a. denna riktigt blåa Fransgentiana

och denna pyttelilla näva 'Tanya Rendall'
Elisabeth P
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-08-2006, 15:30)
Inga, de fina blommorna som påsen har flugit iväg från heter zinnia (Zinnia elegans)!

Olle

Är den ettårig och passa den som snittblomma?
Tycker den var mycket vacker. wub.gif

Lisa
Inga från Närke

Olle

Tack för det Olle. De är jättetacksamma att odla och varje vecka sitter det en bukett på min fars grav. De är väldigt hållbara.
Inga från Närke
CITAT (Lisa:) @ 15-08-2006, 17:53)

Olle

Är den ettårig och passa den som snittblomma?
Tycker den var mycket vacker. wub.gif

Lisa

Ja de är tyvärr bara 1-åriga. Sådde dem direkt på platsen i pallkragen och de blommar som bara den och står sig väldigt bra inomhus som snitt.
fruberglund
CITAT (Lisa:) @ 15-08-2006, 15:09)
Måste bara fråga fru Berglund, är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd.

Har även satt en krokardblomster som ska vara röd, men din såg ju jättefin ut i färgerna, kanske man kan byta till sig några frön av den senare?

Lisa

Det är inte jag som sått rudbeckian utan mamma och nu när du säger det så kollade jag på fröpåsen...den heter "Starlight". Sorry! Har Magnus på påse också så jag ska nog så några i vår, ska bli roligt att se om det är stor skillnad på dem smile.gif

Min kokardblomster sprider sig som bara attan, har ett par småplantor om du vill ha det men då får du betala portot. PM:a mig i så fall. Tror inte att det blir så många spänn. Hur tar man frön annars? Det är jag ingen expert på. Jag tar gärna frön/liten planta till den röda i så fall (håller på med en röd/orange/gul rabatt just nu). Här kommer en lite finare bild på den när den inte är så klen
biggrin.gif

Betty
är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd.

Min 'Magnus' är nog ännu blekare. Färgen kan påverkas av jordens beskaffning.

Förra året var den något mörkare, då såg den ut så här:

Elisabeth P
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 10:51)
är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd.

Min 'Magnus' är nog ännu blekare. Färgen kan påverkas av jordens beskaffning.

I så fall får jag flytta på den nästa år. Det är nog säkrast att den får stå kvar i år på samma plats så att den hinner rota sig ordentligt.

Lisa
Margith
Vad säger ni om den här Dahlian?

Är den det fulaste ni någonsin sett, eller är den så ful att den är snygg?
mulle
Den är inte alls ful - jag ser den genast framför mig mot min gröna idegransvägg!
Vad heter den?
Mulle
Elisabeth P
Hos mig blommar bla detta
höstanemon

brokkrage

och min favoritkorg med fuchia, belargon och kaskadpelargon

Lisa
Margith
Mulle jag fråsådde den i våras.
Så här ska den se ut laugh.gif

Och då heter den Sulgjas daalia 'Octopus'

Redigerat eftersom jag la in bild på fel fröpåse laugh.gif
Gillan
Det här och en del annat blommar hos mig just nu.

Asiatiska liljor. Närmare benämning hade inte påsen med lökarna.

Sen den mörka Stjärnflockan " Ruby " någonting, som jag väntat på sedan förra våren wub.gif. Trodde nästan att den var död.

renate
Rudbeckiorna och höstflox blommar nu hos mig.
Fransgentiana och knippgentiana blommar med.En del rosor har börjar blommar om igen.

det finns fler nya bilder i mitt augustialbum på AoT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon