|
kerstin z5-6
12-08-2006, 19:44
Stockrosor   Syrenhortensia Early sensation  Clematis integrifolia steel blue
läckert! Clematisen var ju helt fantastisk, den hamnar på villhalistan direkt
kerstin z5-6
12-08-2006, 19:52
Denn lilla clematis är ett fågelbo" av markkrypande rankor -höjer sig max 15 cm över jordytan och tar kanske 40 cm i diameter i plats just nu -alltså ingen klättare av rang" , men väldigt sö"t med de ljusblå kanterna :)och det nätta växtsättet
Lady Hamilton
12-08-2006, 20:51
Uppstammad Marguerit 3 årig  Svart Rudbeckia Snygg eller Ful?  Salvia  Crazy Daizy  Celosia  Rudbeckia  Clematis
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2006, 20:52) Denn lilla clematis är ett fågelbo" av markkrypande rankor -höjer sig max 15 cm över jordytan och tar kanske 40 cm i diameter i plats just nu -alltså ingen klättare av rang" , men väldigt sö"t med de ljusblå kanterna :)och det nätta växtsättet en clematis i min smak alltså vet du var finns den att få tag på? vilken söt prästkrage hamilton!
Vilken maffig stockros! Och syrenhortensian var ursöt! Hos mig blommar bl a Pernille Poulsen  Höstanemon:  Och solbrud:
zaaritha
12-08-2006, 21:45
Hos oss blommar mörkröda dubbla stockrosor, mauretansk malva, "vanlig" malva, läkemalva, en rödbladig växt m gula blommor--glömt namnet! Kryddörter.Rött lin! Tagetes! Olika sorters krasse. Potatisväxter, i kruka. Balsaminer, olika sorter. Fuxior. Pelargonior. Begonior.
CITAT (linvik @ 12-08-2006, 22:06) Vilken maffig stockros! Och syrenhortensian var ursöt! Hos mig blommar bl a Pernille Poulsen  Höstanemon:  Och solbrud:  Ser inte dina bilder.. Fel på min webbläsare?
Biggan_
12-08-2006, 22:47
Jag kan inte heller se bilderna!
Det är nåt mysko, kanske för att bilderna inte ligger här på Odla? De syns utmärkt hos mig! Här är länkar till bilderna: Pernille PoulsenHöstanemonSolbrud
Biggan_
12-08-2006, 23:03
CITAT (linvik @ 12-08-2006, 23:58) Det är nåt mysko, kanske för att bilderna inte ligger här på Odla? De syns utmärkt hos mig! Här är länkar till bilderna: Pernille PoulsenHöstanemonSolbrud Error, sidan kan inte visas!
CITAT (Birgitta P @ 13-08-2006, 00:03) CITAT (linvik @ 12-08-2006, 23:58) Det är nåt mysko, kanske för att bilderna inte ligger här på Odla? De syns utmärkt hos mig! Här är länkar till bilderna: Pernille PoulsenHöstanemonSolbrudError, sidan kan inte visas!  Samma här..
CITAT (Birgitta P @ 13-08-2006, 00:03) CITAT (linvik @ 12-08-2006, 23:58) Det �r n�t mysko, kanske f�r att bilderna inte ligger h�r p� Odla? De syns utm�rkt hos mig! H�r �r l�nkar till bilderna: Pernille PoulsenH�stanemonSolbrudError, sidan kan inte visas!  Antingen är det blogger det är fel på eller din typ brandvägg eller nåt. Kan du se mina bilder på bloggen? Klicka på bilderna så blir de större... Och plötsligt försvann alla å:n, ä:n ö:n här från Odla. Jag tror jag går och lägger mig
CITAT (linvik @ 13-08-2006, 00:13) CITAT (Birgitta P @ 13-08-2006, 00:03) CITAT (linvik @ 12-08-2006, 23:58) Det �r n�t mysko, kanske f�r att bilderna inte ligger h�r p� Odla? De syns utm�rkt hos mig! H�r �r l�nkar till bilderna: Pernille PoulsenH�stanemonSolbrudError, sidan kan inte visas!  Antingen är det blogger det är fel pÃ¥ eller din typ brandvägg eller nÃ¥t. Kan du se mina bilder pÃ¥ bloggen? Klicka pÃ¥ bilderna sÃ¥ blir de större... Och plötsligt försvann alla Ã¥:n, ä:n ö:n här frÃ¥n Odla. Jag tror jag gÃ¥r och lägger mig   Bloggen din har jag inga problem med.. Jättefin!
Lady Hamilton
12-08-2006, 23:15
[QUOTE=linvik,13-08-2006, 00:13] Kan du se mina bilder pÃ¥ bloggen?.......  Ja det går bra
Biggan_
12-08-2006, 23:20
Inga från Närke
12-08-2006, 23:34
Tar mig friheten att testa på en bild från din blogg linvik för att se om alla andra ser den också. Har gått in klickat på din bild kopierat egenskaperna och lagt in dem i bild här på odla och tagit bort första http:  Kan ni se denna alla.
Biggan_
12-08-2006, 23:41
CITAT (Inga från Närke @ 13-08-2006, 00:34) Tar mig friheten att testa på en bild från din blogg linvik för att se om alla andra ser den också. Har gått in klickat på din bild kopierat egenskaperna och lagt in dem i bild här på odla och tagit bort första http:  Kan ni se denna alla. Det provade jag också att göra, men icke att det syns nån bild!
CITAT (Inga från Närke @ 13-08-2006, 00:34) Tar mig friheten att testa på en bild från din blogg linvik för att se om alla andra ser den också. Har gått in klickat på din bild kopierat egenskaperna och lagt in dem i bild här på odla och tagit bort första http:  Kan ni se denna alla. Nu hände samma sak för mig, endast texten "user posted image" (eller vad det var som stod. Men det gick bra att högerklicka, kolla view image och sen syntes bilderna här på odla. Buggigt.
kerstin z5-6
13-08-2006, 11:16
Ok för att återgå till Blommar nu .. Penstemon mexicale -hybrid  och ang bilder -album här ger garanterat inget krångel -via blogg kan det se ut sådär ibland
lite bilder från mig också: Alströmeria 'Cherry wonder'  Hemerocallis 'Night beacon'  Hemerocallis 'Blueberry sundae'  och den här är inte min, men den får följa med ändå  Plumeria rubra
kerstin z5-6
13-08-2006, 16:26
WOW för Cherry wonder  !-alströmerian överlever hos mej -men verkar inte vilja blomma-Hur har du din ?
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2006, 17:26) WOW för Cherry wonder  !-alströmerian överlever hos mej -men verkar inte vilja blomma-Hur har du din ? nyinskaffad för iår  slutliga placeringen är inte bestämd än
Maria i Helsingborg
13-08-2006, 16:42
Med inspiration från annat håll står vår kryddtagetes i blom - om än lite oregelbundet - och purjolöken kant i kant........ nästa år förfinar vi metoden (kryddtagetes-frön finnes)
maria, är det gråa i bakgrunden lammöron? ( du menar väl ändå tagetes och inte krasse  ) mvh zazu
Maria i Helsingborg
13-08-2006, 16:51
CITAT (Zazu @ 13-08-2006, 17:48) maria, är det gråa i bakgrunden lammöron? ( du menar väl ändå tagetes och inte krasse  ) mvh zazu Ooups.......yepp, lammöron är det
netaave
13-08-2006, 21:20
CITAT (Hamilton @ 12-08-2006, 21:51) Svart Rudbeckia Snygg eller Ful?  Utsikten från blommorna är fantastisk!
Lady Hamilton
13-08-2006, 21:33
CITAT Utsikten från blommorna är fantastisk! Tack för det  Men åt de andra hållet ser man även över en sjö.......
kerstin z5-6
13-08-2006, 21:58
Eva i Skåne
13-08-2006, 23:00
Blommar just nu!!! Det gör väl det mesta praktsalvia  paradisblomster  kinesisk riddarsporre  massor av dahlior, här Extase  vallmo  klematis från Estland, tror den heter Küllus  nåt så enkelt som krasse, men visst är de vackra?  och tobaksblommor  Det finns ju så mycket underbart vackert i alla trädgårdar just nu  Jag skulle vilja ha allt på bild
Inga från Närke
14-08-2006, 19:02
Lägger in denna bilden. Närbild på syrenhortensian som blommar just nu.  Sedan har jag dessa frösådda som påsen har flygit bort på så jag vet inte vad de heter.  Det är de som är högst i pallkragen. Närbild på blomman som är i många olika färger
Elisabeth P
14-08-2006, 19:49
Vad synd att påsen flugit bort, de va ju jätteläckra. Misstänker att de är ettåriga och passar bra som snitt?
Lisa
fruberglund
14-08-2006, 20:15
Hur gör ni? Här blommar det bara lite här och där och är så att säga SKITTRÅKIGT!!! Nåväl, det beror väl på det torra och cepiga vädret vi haft i år + att många av mina rabatter är nya och mycket är flyttat. Här är i alla fall lite som blommar nu: Den alltid lika underbara Graham Thomas (jag vet att jag tjatar men den är såååå fin)  Rudbeckia Magnus med lite skabbig och insektsäten klematis Lasurstern  Klen kokardblomster med insekter på (nyss flyttad)  sist men inte minst...luktärt som är fin men inte alls har samma färg som på fröpåsen (jag som läääääääängtade efter att se den fina färgen  )  Som ni kanske märker så är jag inte alls nöjd med blomåret men nu börjar det faktiskt bli knoppar på mycket efter allt regn vi fått så jag kanske återkommer med mer bilder längre fram. Annars ser jag fram mot nästa år när jag ska slänga kogödsel på alla mina rabatter på våren och F-N ta trädgården om det inte prunkar nästa år
*Felix matte*
14-08-2006, 21:30
Älskar denna tråd... Så mycket vackert
Elisabeth P
15-08-2006, 14:09
Måste bara fråga fru Berglund, är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd. Kan färgen variera mycket?
Har även satt en krokardblomster som ska vara röd, men din såg ju jättefin ut i färgerna, kanske man kan byta till sig några frön av den senare?
Lisa
Lars-Olof Arvids
15-08-2006, 14:30
Inga, de fina blommorna som påsen har flugit iväg från heter zinnia (Zinnia elegans)!
Olle
ewa zon 3
15-08-2006, 15:58
CITAT (Eva i Skåne @ 14-08-2006, 00:00) praktsalvia  Eva i Skåne, har du något sortnamn på praktsalvian? Ser ut som att blomman är ljust violett och "blomfästet" (el vad man ska kalla det) mörkt violett /Ewa
Ganska mycket som blommar just nu, bl.a. denna riktigt blåa Fransgentiana  och denna pyttelilla näva 'Tanya Rendall'
Elisabeth P
15-08-2006, 16:53
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-08-2006, 15:30) Inga, de fina blommorna som påsen har flugit iväg från heter zinnia (Zinnia elegans)!
Olle Är den ettårig och passa den som snittblomma? Tycker den var mycket vacker. Lisa
Inga från Närke
15-08-2006, 21:28
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-08-2006, 15:30) Inga, de fina blommorna som påsen har flugit iväg från heter zinnia (Zinnia elegans)!
Olle Tack för det Olle. De är jättetacksamma att odla och varje vecka sitter det en bukett på min fars grav. De är väldigt hållbara.
Inga från Närke
15-08-2006, 21:30
CITAT (Lisa:) @ 15-08-2006, 17:53) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-08-2006, 15:30) Inga, de fina blommorna som påsen har flugit iväg från heter zinnia (Zinnia elegans)!
Olle Är den ettårig och passa den som snittblomma? Tycker den var mycket vacker. Lisa Ja de är tyvärr bara 1-åriga. Sådde dem direkt på platsen i pallkragen och de blommar som bara den och står sig väldigt bra inomhus som snitt.
fruberglund
16-08-2006, 09:26
CITAT (Lisa:) @ 15-08-2006, 15:09) Måste bara fråga fru Berglund, är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd. Kan färgen variera mycket?
Har även satt en krokardblomster som ska vara röd, men din såg ju jättefin ut i färgerna, kanske man kan byta till sig några frön av den senare?
Lisa Det är inte jag som sått rudbeckian utan mamma och nu när du säger det så kollade jag på fröpåsen...den heter "Starlight". Sorry! Har Magnus på påse också så jag ska nog så några i vår, ska bli roligt att se om det är stor skillnad på dem Min kokardblomster sprider sig som bara attan, har ett par småplantor om du vill ha det men då får du betala portot. PM:a mig i så fall. Tror inte att det blir så många spänn. Hur tar man frön annars? Det är jag ingen expert på. Jag tar gärna frön/liten planta till den röda i så fall (håller på med en röd/orange/gul rabatt just nu). Här kommer en lite finare bild på den när den inte är så klen
CITAT (Lisa:) @ 15-08-2006, 15:09) är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd. Kan färgen variera mycket? Min 'Magnus' är nog ännu blekare. Färgen kan påverkas av jordens beskaffning.  Förra året var den något mörkare, då såg den ut så här:
Elisabeth P
16-08-2006, 11:35
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 10:51) CITAT (Lisa:) @ 15-08-2006, 15:09) är rubeccia magnus så rosa. Jag har satt denna i sommar i hopp om att den ska vara röd. Kan färgen variera mycket? Min 'Magnus' är nog ännu blekare. Färgen kan påverkas av jordens beskaffning. I så fall får jag flytta på den nästa år. Det är nog säkrast att den får stå kvar i år på samma plats så att den hinner rota sig ordentligt. Lisa
Margith
16-08-2006, 12:30
Vad säger ni om den här Dahlian?  Är den det fulaste ni någonsin sett, eller är den så ful att den är snygg?
Den är inte alls ful - jag ser den genast framför mig mot min gröna idegransvägg! Vad heter den? Mulle
Elisabeth P
16-08-2006, 12:52
Hos mig blommar bla detta höstanemon  brokkrage  och min favoritkorg med fuchia, belargon och kaskadpelargon  Lisa
Margith
16-08-2006, 13:02
Mulle jag fråsådde den i våras. Så här ska den se ut  Och då heter den Sulgjas daalia 'Octopus' Redigerat eftersom jag la in bild på fel fröpåse
Det här och en del annat blommar hos mig just nu. Asiatiska liljor. Närmare benämning hade inte påsen med lökarna.   Sen den mörka Stjärnflockan " Ruby " någonting, som jag väntat på sedan förra våren  . Trodde nästan att den var död.
Rudbeckiorna och höstflox blommar nu hos mig. Fransgentiana och knippgentiana blommar med.En del rosor har börjar blommar om igen.    det finns fler nya bilder i mitt augustialbum på AoT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|