akagebeck
Hej!
Jag har nu nöjet att skörda fina chilifrukter från två olika plantor. smile.gif Den en är en ljusgrön, mildare sort (hungarian hot wax) som ger ganska stora frukter och den andra är mörkgrön, mindre och starkare.

Vad brukar ni göra med era chilifrukter?? Går de att frysa? Hur gör man bäst för att torka dem?

Tacksam för tips!! laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De jag torkar brukar jag bara trä upp på en tråd och hänga upp i köket.

Frysa kan man göra de håller ett par år i frysen bara rensa dem och ta bort skaft + kärnor och sedan frysa in så kan man ta fram någon bit allteftersom man behöver dem.

Har för mig att Ingrid på V. sagt i ett tidigare inlägg att man även kan lägga dem i honung och att de håller ett tag där med.

Själv har jag chili i en hel del i dag åt jag het ratatouille till den grillade köttbiten. För ett tag sedan gjorde jag en het vegetarisk lasagne.

+Klassikern då man fräser upp chili + vitlök i olja och sedan vänder ner pastan i oljan är ju lätt att tillaga.
Gurkan
Jag har provat att lägga in chili i honung men det hela började jäsa efter ett tag. Synd för det skulle nog blivit gott och användbart annars. Vet inte vad jag gjorde för fel. Ska prova igen och också lägga in torkade chilis i honung.

Att frysa som Åsa beskriver är väldigt praktisk.

Man kan också göra goda heta chilisåser som har bra hållbarhet.

Har man tillgång till en liten rök eller en klotgrill kan man röka chilis, t.ex rökt Jalapeno kallas Chipotle och är väldigt gott som ingrediens i tomatsåser.

Jag gillar chili och hackar ner lite i det mesta jag lagar till. Ser redan fram emot hösten ... när soppsäsongen börjar ... har alltid liiite för mycket chili i mina soppor och grytor ... hjälper till att hålla värmen. smile.gif

Skördade gul och röd cayenne förra veckan och band ihop till en "rista" som det kallas i Mexico ... den hänger nu på tork.

akagebeck
Tack! Vilka fina tips! Jag ska genast skörda och börja använda i maten och så ska jag göra en sån där snygg "rista" smile.gif

Gurkan, hur går det med dina "Oregon Spring"-tomater? (Visst har du såna?) Har du skördat nåt? Jag har kunnat skörda några stycken. De är goda, men är rätt spruckna och innehåller mycket vitt, torrt fruktkött.. Har du fått samma?
Meliss
Hur gör man en såndär snygg rista?
Ska de torka inomhus? Är det nål och tråd eller? wub.gif
Bessie
Jag gör en harissaliknande "kräm" av färsk chili (har hittills bara försökt med medelstark) genom att köra ungefär lika mycket pepparfrukt och vitlök i matberedare, tillsätta så mycket olivolja att det blir en pasta och sen salta. Malen spiskummin och koriander tillsätter man om man vill ha. I glasburk med lock håller den sig i kylskåpet flera veckor (mina hållbarhetsexperiment har hittills misslyckats eftersom alla är tokiga i den...) Går bra att frysa ner (om man blandar ner lite vodka i pastan fryser den inte till en solid klump och man kan använda den direkt ur frysen). I en snygg burk blir det en uppskattad present.
Gurkan
CITAT (Meliss @ 15-08-2006, 09:52)
Hur gör man en såndär snygg rista?
Ska de torka inomhus? Är det nål och tråd eller? wub.gif

Hmm ... hur ska jag förklara nu.

Jag tog en chili och brand fast en tråd om stjälken (sån där grön plastremsa med metalltråd inne i) sen la jag på en till, drog runt ett varv sen ett varv under frukten, sen en frukt till, ett varv ovanpå och ett varv under ... osv. osv. Långa stjälkar underlättar.

Den hänger och torkar inne i en gradinstång (inte i direkt soljus) men jag vet inte hur man torkar den bäst. Har inget varmt ställe att hänga den på men den verkar ha börjat torka nu iaf.

akagebeck : håller med på ett ungefär om din beskrivning av Oregon Spring. Ok smak men knöliga och en del spruckna frukter (plus några pyttesmå runda på samma plantor), några har också ett krovligt brun-svart område i änden. Smakar mest som "vanlig tomat" ... inte mer inte mindre.
Meliss
CITAT (Bessie @ 15-08-2006, 15:45)

Det där vill jag testa!!!! Vad brukar du använda krämen till?
Bessie
CITAT (Meliss @ 16-08-2006, 10:27)
Det där vill jag testa!!!! Vad brukar du använda krämen till?

Jag tror inte jag har upptäckt alla användningsområden än laugh.gif . I matlagning till grytor, marinader, såser och sånt, överallt där man kan använda chili och vitlök. Den fungerar bra som kryddsås till maten också, och bland annat i pitabröd eller som smörgåspålägg.
Gurkan
Harissa är ruskigt gott !! Det kan man klicka i det mesta man lagar ...

Gott ris får man om man fräser lök, vitlök, salt och en klick harissa tillsammans med riset och sen häller på vattnet och kokar som vanligt.

I helgen byggde jag en liten rökapparat och har nu rökt massor av chili i den, dom blir torkade och rökta på samma gång. Eftersom dom blir varmrökta så kommer smaken fram mer (och styrkan) och dom är jättegoda att ha i tomatsåser m.m., blir lite bbq-stil på det hela.

Dom blir väldigt hållbara också.

Normalt använder man helt mogen (röd) Jalapeno till rökning och det kallas då Chipotle men mina Jalapeno är inte mogna än så jag har fått prova med lite andra sorter, röd och gul cayenne och en liten rackare som heter Brazil. Hade även i några små chililiknande oranga paprikor som heter Tequila Sunrise men dom har jag inte smakat än. Dom ser ut som små små böcklingar. smile.gif

Kan säga att mitt experiment med att röka tomater blev ett smärre fiasko laugh.gif men skam den som ger sig. Det kan ju bli hur gott som helst ! smile.gif
Magdis
CITAT (Gurkan @ 29-08-2006, 23:17)
Kan säga att mitt experiment med att röka tomater blev ett smärre fiasko laugh.gif men skam den som ger sig. Det kan ju bli hur gott som helst ! smile.gif

Kommer bara att tänka på radioprogrammet Hassan där de busringde och sa en massa tokigheter! "Kan man röka morötter?" laugh.gif laugh.gif De menade ju inte att röka dem som du gör då... laugh.gif
Gurkan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2006, 00:21)
CITAT (Gurkan @ 29-08-2006, 23:17)
Kan säga att mitt experiment med att röka tomater blev ett smärre fiasko  :lol: men skam den som ger sig. Det kan ju bli hur gott som helst ! smile.gif

Kommer bara att tänka på radioprogrammet Hassan där de busringde och sa en massa tokigheter! "Kan man röka morötter?" laugh.gif laugh.gif De menade ju inte att röka dem som du gör då... laugh.gif

Ha ha ... minns den sketchen ... dom ringde till en hälsokostaffär och frågade om dom bästa naturdrogerna.

Har du inte hört när dom ringde 112/Narkotikatipset ... och tipsade om sina bästa narkotikaupplevelser !!! laugh.gif laugh.gif

Mycket hassansketcher går att laddad ner på Kazaa odyl. ställen ... litet tips om du vill skratta ihjäl dig nån dag. smile.gif
KURT
CITAT (Bessie @ 15-08-2006, 15:45)
Jag gör en harissaliknande "kräm" av färsk chili (har hittills bara försökt med medelstark) genom att köra ungefär lika mycket pepparfrukt och vitlök i matberedare, tillsätta så mycket olivolja att det blir en pasta och sen salta. Malen spiskummin och koriander tillsätter man om man vill ha. I glasburk med lock håller den sig i kylskåpet flera veckor (mina hållbarhetsexperiment har hittills misslyckats eftersom alla är tokiga i den...) Går bra att frysa ner (om man blandar ner lite vodka i pastan fryser den inte till en solid klump och man kan använda den direkt ur frysen). I en snygg burk blir det en uppskattad present.

Intressant, hur utför du dina "hållbarhetsexperiment"? Räknar du bara totalhalt bakterier på blodagar (aerobt resp. anaerobt) eller använder du även mera specifika odlingsmedier?

Eftersom receptet inte innehåller något konserveringsmedel, salt eller syra så skulle jag nog välja att frysa det, om man inte konsumerar det inom 1 vecka.
Magdis
CITAT (Gurkan @ 30-08-2006, 00:45)
Har du inte hört när dom ringde 112/Narkotikatipset ... och tipsade om sina bästa narkotikaupplevelser !!! laugh.gif laugh.gif

Mycket hassansketcher går att laddad ner på Kazaa odyl. ställen ... litet tips om du vill skratta ihjäl dig nån dag. smile.gif

laugh.gif laugh.gif Var det då de svamlade en massa typ "jag ser ut som en bordduk i ansiktet" ?

Ja det finns många skojiga Hassan-sketcher. laugh.gif
skäran
http://www.fiery-foods.com/dave/fresh_chiles.asp

kolla in på den o få lite tips. en bra receptguide.

när det gäller att röka chile så är det oslagbart. en kompis och jag byggde en rök i somras som vi nu provat. går både att varm och kallröka i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon