Maj:
Inleddes ljuvligt med stjärnmagnolian. Överdådig blom i början på maj!

Lungörtsblomningen och ormögat samtidigt (som är en prakt som är oerhört svårfångad på bild), var inte heller dum. Dessa växter får gärna sprida sig ännu mer i trädgården, de tidiga perennerna är så efterlängtade! Och till nästa vår ryms det fler lökar i trädgården!
I skogen utanför min egen trädgård blommade dessutom fågelbär som fick mig att häpna. Hade aldrig sett träden innan och helt plötsligt blommade det vitt överallt!
Juni:
Buskblomningarna avlöste varann! Syrener, rododendron, rosentry, doftschersmin, paradisbuske, spirea, lagerhägg och klätterhortensia.

Upptäckte att jag hade ett gullregn också! Juni var bästa månaden blommässigt på grund av buskarna. I rabatterna var det de här kombinationerna jag gillade mest:

Ljusrosa näva tillsammans med en veronika.
Och samma ljusrosa näva (dålig färgåtergivning på bilden) tillsammans med ljusgul iris. Längre bort i bild syns daggkåpan tillsammans med de blå irisarna. Daggkåpa och iris var jättesnyggt!

Och denna ljuvliga akleja i ett virrvarr av fänrikshjärta och skuggbräcka:

Och till midsommar slog pionerna ut:

Vad jag önskar mig är en ljusrosa pion.
Juli:
Juli var en mellanmånad i trädgården. Jag var borta ett par veckor och missade säkert nåt. Men den här kombinationen var snygg i början av månaden. Praktbetonika i framkant, med randgräs och bolltisteln bakom:

Slutet av månaden handlade mest om att skörda bär, massor med hallon, vinbär och krusbär! Och potatis, sallad och sockerärtor!
Jag planerar att åtgärda stiltjet i trädgården med fler rosor. Jag gjorde en rabatt i våras och den är toppen just nu.
Augusti:
Favoriten i augusti (förutom min egen rosrabatt) är höstanemonerna.

Tillsammans med den silvriga ulleternellen lyser den upp i rabatten på kvällarna. Det som nu tar vid är de gula höstblommorna, solbrud, rudbeckia, perenn solros m fl. Det jag känner att jag behöver är en senblommande buske, t ex vidjehortensia.
Till sist en bild av min egen rosrabatt. Det kliar i fingrarna att göra en till på motsatt sida om gången!

Vad har varit mest lyckat hos er den här sommaren?