linvik
Här på västkusten har det varit ett hiskeligt väder idag och det känns som sommaren är över (det kanske den inte riktigt är). Men det är läge att summera. Jag har snart bott min första sommar i den här trädgården och kan nu titta tillbaka och fundera över vad det är jag gillat och vilka höjdpunkterna varit. Det är svårt att rangordna så jag tar månad för månad.

Maj:
Inleddes ljuvligt med stjärnmagnolian. Överdådig blom i början på maj!

Lungörtsblomningen och ormögat samtidigt (som är en prakt som är oerhört svårfångad på bild), var inte heller dum. Dessa växter får gärna sprida sig ännu mer i trädgården, de tidiga perennerna är så efterlängtade! Och till nästa vår ryms det fler lökar i trädgården!

I skogen utanför min egen trädgård blommade dessutom fågelbär som fick mig att häpna. Hade aldrig sett träden innan och helt plötsligt blommade det vitt överallt!

Juni:
Buskblomningarna avlöste varann! Syrener, rododendron, rosentry, doftschersmin, paradisbuske, spirea, lagerhägg och klätterhortensia.

Upptäckte att jag hade ett gullregn också! Juni var bästa månaden blommässigt på grund av buskarna. I rabatterna var det de här kombinationerna jag gillade mest:

Ljusrosa näva tillsammans med en veronika.

Och samma ljusrosa näva (dålig färgåtergivning på bilden) tillsammans med ljusgul iris. Längre bort i bild syns daggkåpan tillsammans med de blå irisarna. Daggkåpa och iris var jättesnyggt!

Och denna ljuvliga akleja i ett virrvarr av fänrikshjärta och skuggbräcka:

Och till midsommar slog pionerna ut:

Vad jag önskar mig är en ljusrosa pion.

Juli:
Juli var en mellanmånad i trädgården. Jag var borta ett par veckor och missade säkert nåt. Men den här kombinationen var snygg i början av månaden. Praktbetonika i framkant, med randgräs och bolltisteln bakom:

Slutet av månaden handlade mest om att skörda bär, massor med hallon, vinbär och krusbär! Och potatis, sallad och sockerärtor!
Jag planerar att åtgärda stiltjet i trädgården med fler rosor. Jag gjorde en rabatt i våras och den är toppen just nu.

Augusti:
Favoriten i augusti (förutom min egen rosrabatt) är höstanemonerna.

Tillsammans med den silvriga ulleternellen lyser den upp i rabatten på kvällarna. Det som nu tar vid är de gula höstblommorna, solbrud, rudbeckia, perenn solros m fl. Det jag känner att jag behöver är en senblommande buske, t ex vidjehortensia.

Till sist en bild av min egen rosrabatt. Det kliar i fingrarna att göra en till på motsatt sida om gången!

Vad har varit mest lyckat hos er den här sommaren?
Lady Hamilton
sad.gif Är det bara jag som inte kan se dina bilder? Jag kan inte se bilderna i dina andra trådar heller..........
Maria i Helsingborg
Vad konstigt......man kan kopiera bildegenskaperna och klistra in i nytt fönster men inte se i varken bild eller länk förrän man gjort så! blink.gif

Maj
*Felix matte*
Jag ser alla 9 bilder smile.gif

Ni som inte kan se bilderna... testa att starta om datorn..
så kanske det funkar. Så har det varit för mig ibland. smile.gif
Maria i Helsingborg
Utan att trixa och fixa, Agneta? huh.gif
*Felix matte*
CITAT (Maria i Helsingborg @ 12-08-2006, 22:53)
Utan att trixa och fixa, Agneta? huh.gif

Nej... som sagt... jag ser bilderna direkt. smile.gif
Lady Hamilton
sad.gif Nej tyvärr............jag ser ingenting................
*Felix matte*
Men vad har ni för datorer som inte klarar av att visa bilder tongue.gif
Tog Print Screen... så här ser en bit av bildsidan ut...
Lady Hamilton
Jag har en relativt ny dator laugh.gif Och det är faktiskt första gången som jag inte kan se. Måste bero på "var" hon har sitt album.........
Det är kanske på ett "farligt" ställe enligt min dator laugh.gif
Men tack för de bilder som du "printade" så jag fick se de i allafall. De verkar vara väldigt fina wub.gif
Irene_L
Jag ser bilderna. Här är det inga problem.
rolleyes.gif
mvh
Irene
Irene_L
Linvik! Jättefina bilder på härliga blommor!
rolleyes.gif
mvh
Irene
Boxer
Ser inget heller sad.gif
fruberglund
Står User posted image och jag kan inte heller se bilderna. Lätt åtgärdat, högerklicka och välj view image så kommer de fram smile.gif Lärde jag mig nyss i en annan tråd här på Odla.
linvik
CITAT (Hamilton @ 12-08-2006, 22:35)
sad.gif Är det bara jag som inte kan se dina bilder? Jag kan inte se bilderna i dina andra trådar heller..........

sad.gif sad.gif sad.gif
Himla trist, hos mig går det utmärkt! Hoppas Berglunds tips funkar för dig!
Biggan_
CITAT (fruberglund @ 12-08-2006, 23:40)
Står User posted image och jag kan inte heller se bilderna. Lätt åtgärdat, högerklicka och välj view image så kommer de fram smile.gif Lärde jag mig nyss i en annan tråd här på Odla.

Om jag högerklickar och väljer "visa bild" så händer ingenting! sad.gif
yenny
va fint det ser ut wub.gif
Inga från Närke
Såg heller inte bilderna förän jag tog deras egenskaper och hämtade in bilden från bloggen. Men när jag sedan loggade in här så fanns de kvar och jag kunde se dem.
Jättefin trädgård du har linvik.
Biggan_
Länken rosrabatten är den enda som fungerar.
linvik
CITAT (Birgitta P @ 13-08-2006, 00:16)
Länken rosrabatten är den enda som fungerar.

Suck, just nu funkar inte länkarna för mig heller...
stennie
Jag ser bara Magnolia i Maj..de andra länkarna får jag access denied på?! huh.gif
linvik
Ok, om jag orkar lägger jag upp bilderna på en annan plats. Men åter till min fråga:

Vad var ERA höjdpunkter i sommar! rolleyes.gif
gunnelö
Pionerna var en av höjdpunkterna. Här en av de vackraste enligt mig.

Paula Fay

Gunnelö
linvik
CITAT (gunnelö @ 13-08-2006, 12:06)
Pionerna var en av höjdpunkterna. Här en av de vackraste enligt mig.

Paula Fay

Gunnelö

Den liknar min!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon