Full version: Mullbärsträd
pusillus
Kunde inte hålla mej (trots att jag bor i zon 3) när jag igår kom över ett Svart Mullbärsträd för en hundring, . Finns det någon som lyckats med denna kombination vore jag tacksam för råd, kan nog bli trångt på altanen om ett par år annars ohmy.gif

/Pusillus
Ophelia
Hade gjort detsamma jag med smile.gif

Svart mullbär klarar sig upp till zon 2-3 (sorten Mulle är den härdigaste). Testa med att plantera trädet i en upphöjd rabatt med bra väldränerad jord i ett skyddat läge. Ingen kvävegödsling (som vedartadet träd och buskar aldrig ska ha till hösten) Täck varjefall rötterna de första vintrarna.
Anders zon 1
"Mulle" är en sort av koreanskt mullbär, alltså inte samma art som svart mullbär. "Mulle" får mindre och inte lika goda bär som svart mullbär, men är betydligt härdigare och klarar sig och sätter frukt ända upp i zon 3-4 (har själv en i zon 4 som klarat sig utan några nämnvärda vinterskador tre år). För svart mullbär brukar man ange zon 1-2 så om du ska få en sådan att klara sig bra i zon 3 bör du nog odla den som spalje mot en solvarm vägg och i övrigt följa Ophelias tips. Om du har ett riktigt varmt söderläge (till exempel en innergård eller skyddad sydsluttning med en bergsbrant i ryggen) kan det kanske gå som friväxande också.
Ophelia
CITAT (Anders zon 1 @ 13-08-2006, 22:50)
"Mulle" är en sort av koreanskt mullbär, alltså inte samma art som svart mullbär. "Mulle" får mindre och inte lika goda bär som svart mullbär, men är betydligt härdigare och klarar sig och sätter frukt ända upp i zon 3-4 (har själv en i zon 4 som klarat sig utan några nämnvärda vinterskador tre år). För svart mullbär brukar man ange zon 1-2 så om du ska få en sådan att klara sig bra i zon 3 bör du nog odla den som spalje mot en solvarm vägg och i övrigt följa Ophelias tips. Om du har ett riktigt varmt söderläge (till exempel en innergård eller skyddad sydsluttning med en bergsbrant i ryggen) kan det kanske gå som friväxande också.

Tack för tipset *noteras i boken för intressanta bär och fukter* biggrin.gif

Ja svart mullbär riskerar väl att bli lite kylnupna även i de lägre zonerna efter vad jag förstår men är man inte så i behov av ett jätteträd utan kan nöja sig med en buskigare variant så kan man ju testa, har för mig att varken Mulle eller svart mullbär är särskilt roade av att bli beskurna till mindre varianter och lättplockade träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon