Full version: Fuchsiablommor
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan man se vilken stor skillnad det är mellan fuchsior i storlek och utseende.

Här är en närbild på de små sorterna de var ju så små att de nästan försvinner bland de andra:

rosita
Fantastiskt! Så många du har! ohmy.gif Bra att visa dem så här, så man kan se skillnaden mellan dem. Hur många olika finns det? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns runt 120 vilda arter och minst en 10 000 hybrider men alla kan man ju inte hitta i sverige men man kan ju hitta tillräckligt, Rockdala tror jag har haft runt 300 olika sorter till salu varje år.

Här hittar man mycket fuchsiainformation + bilder
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-08-2006, 11:21)
Rockdala tror jag har haft runt 300 olika sorter till salu varje år.

Nu försvinner ju rockdala (tråkigt nog) de lägger ner, hoppas den nya plantskolan som tagit över namnet kommer att ha samma sortiment.
Ragnar.
Dålig fuchsiasommar!?!
Mina fuchsior har mått mycket dåligt i sommar. Många har slutat blomma och har tappat bladen. Topparna som skall ge blommor verkar avätna. Jag kan inte hitta någon ohyra. Jag skyller på den extrema hettan och torkan. Nu när det blivit lite normalare väder med regn och rusk ibland verkar de flesta återhämta sig och få nya blad och blomanlag.
Har du gjort liknande erfarenheter av den extrema sommaren? Eller har du någon annan idé om orsaken till "missväxten"?
Jag bor i zon 1 och har cirka 65 fuchsior.
Ragnar.
Anki på Öland
Fick en stickling av en Flash som växt till sig och blommar nu. Har hört att den skall vara vinterhärdig. Stämmer det?? Kan man sätta den i en rabatt över vintern???
Anki
anna_rispan
Vad häftigt! Vilken skillnad det var på dom.
Margaretha
CITAT (Ragnar. @ 14-08-2006, 17:33)
Dålig fuchsiasommar!?!
Mina fuchsior har mått mycket dåligt i sommar. Många har slutat blomma och har tappat bladen. Topparna som skall ge blommor verkar avätna. Jag kan inte hitta någon ohyra. Jag skyller på den extrema hettan och torkan. Nu när det blivit lite normalare väder med regn och rusk ibland verkar de flesta återhämta sig och få nya blad och blomanlag.
Har du gjort liknande erfarenheter av den extrema sommaren? Eller har du någon annan idé om orsaken till "missväxten"?
Jag bor i zon 1 och har cirka 65 fuchsior.
Ragnar.

Jag har en (1) fuchsia som mår bra, resten ser eländiga ut, t.o.m. häckfuchsiorna har problem. De övriga har varit fina, men har tappat blad och fått fläckiga blad (solskador?). Ingen ohyra, men för varmt tror jag. Den som mår bra hänger i skuggan under äppelträdet och ser aldrig solen!

Bor också i zon 1.
LadyG
Är alla fuchsior ätbara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon