hedon
Jag har en relativt liten gräsmatta - cirka 200 kvadrat - och min ambition är "normal" (dvs inte golfbanestuk). Har hittills klippt med vanlig cylinderklippare dvs ingen motor dels för motionen och dels för att jag hört, att det blir bättre med cylinderklippare.

Nu är det inte alla dagar jag känner för att motionera, så då tänkte jag köpa en el-motorklippare. Och då finns det ju, som alltid, en möngd modeller att välja på. Riktigt billiga typ 7-800:- och uppåt. Läser man på informationen, så tycks det som om det enda som skiljer (förutom klippbredd och antaler klipphöjder) är motorstyrkan. Då tänker jag, att det måste ha att göra med hur högt gräs man kan klippa(?). Och klipper man en gång i veckan, så hinner det ju inte bli så förfärligt högt. Utifrån den aspekten skulle jag ju lika gärna kunna köpa den billigaste.

Min fråga är alltså om det finns andra aspekter på att välja en en mindre eller större klippare som inte jag tänker på? Motivera gärna konkret om det finns tankar om "högre kvalitet" eller "fler möjligheter" och liknande.
CurlySue
jag köpte en elektrisk på Bauhaus för reapris 995:- har kostat 1495:-, märke Gardol den har varit kanonbra...klarar att klippa gräs som är rejäl högt utan problem och har en rejäl uppsammlare, kan klart rekommendera.
linvik
CITAT (hedon @ 13-08-2006, 11:24)
Läser man på informationen, så tycks det som om det enda som skiljer (förutom klippbredd och antaler klipphöjder) är motorstyrkan.

En sak som kan skilja olika motorgräsklippare åt är om de är självgående eller om man måste skjuta på dem. Men de flesta nya gräsklippare är väl självgående skulle jag tippa (har ingen koll).
Sommartorparn
I denna tråd fanns det många bra råd om gräsklipparköp:
Råd om gräsklippare
ingrid fuxwall
Min erfarenhet är att man köper en bra gräsklippare och sedan håller den en massa år och slutändan blir det billigare än att köpa billigt. Köp Klippo!!!

ingrid
Mia, zon 3
Tänk över om du vill kunna samla upp klippet, eller få det nedklippt i småbitar. Vår klippare är en "multiklipp", vilket innebär att jag inte får något gräsklipp till mina övriga odlingar.... Det hade jag velat ha.... Å andra sidan får gräsmattan nytta av klippet istället. Så tänk över hur du ställer dig till uppsamling eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon