Full version: Min nya favorittomat!
Lilla Selma
Jag har i år fått en ny favorittomat - Mei Wei från Runåbergs. Den kan jag verkligen rekommendera. Den är frisk och fräsch i grönskan, har blommat och satt frukt från i juni och håller fortfarande på att sätta nya frukter. Sedan är den också mycket god! För att vara en körsbärstomat är frukterna ganska stora.

Jag har den i växthus och den står i jordsäck ovanpå Willabs 50 liters underbevattningslådor - perfekt!!

Alltså en ny tomatkärlek som kommer att stå sig länge framöver! wub.gif rolleyes.gif
Gurkan
Tack för tipset, den ska vi nog prova nästa år.

Såhär skriver runåbergs om sorten :

CITAT
Mei Wei, ekofrö
Sortbeskrivning: Tidig sort från Kina. Den liknar Gardeners Delight i växtsätt och smak, men är betydligt tidigare. De söta, röda frukterna hänger i klasar, är klotrunda och väger ca. 25 g. Odlas oftast i växthus, men tack vare sin tidighet går det också att odla Mei Wei på friland i bra lägen. Bör tjuvas och bindas upp.Endast portion (ca. 7 frön).
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har odlat Mei Wei och jag tyckte nog Gardeners Delight var godare (men det verkar ju vara problem med GD det är ju alltför ofta det ligger fel frö i påsen så det är snart dags att ta man får börja ta eget frö eftersom frögrossisterna verkar vara så slarviga). Den godaste jag provat iår i tomatsortimentet på jobbet är Evita(små röda och enormt söta). Hittar dock inte sorten hos de vanliga fröfirmorna så jag får nog ta frön själv det är ju ingen F1 hybrid och tomat brukar oftast inte korsa sig så det lär nog gå bra.
Lilla Selma
Hej Åsa! Hade Gardeners delight förra året, men det var ingen höjdare, tyckte jag. Men då kanske det var så att det var fel frö i påsen wacko.gif .

Evita låter också som en god bekantskap.

Min tidigare favorittomat var SunGold, men de blev ibland nästan plågsamt söta och jag saknade tomatsmaken...

Tomater är gott!

Hälsar Selma
Christa
Min tidigare favorittomat var SunGold, men de blev ibland nästan plågsamt söta och jag saknade tomatsmaken...

Försökte markera detta som citat men lyckades inte. Förstår inte hur man gör. Log i alla fall lite när jag läste det. Jag älskar SunGold.

Jag sade adjö till mitt växthus förra året och flyttade hem till min kille. I väntan på att vi skall finna ett ställe på landet med bra odlingsmark så kommer det att bli tomat i kruka utomhus. Jag skulle vilja ha en körsbärstomat som man inte behöver binda upp och tjyva. En buskig sak med många små tomater som gör sig bra i en kruka och så goda förståss. Har ni några förslag?
rolleyes.gif
Odlarinna
Min favorit är Green Grape.Tunt skal och god i smaken.Black sweet cherry är nästa höjdare. Jag har flyttat från hus och växthus men det går även att odla på balkong. biggrin.gif
Merlin
Årets favorit är Wonder-light en rysk-sibirisk sort med ganska stora hjärtformade gula frukter. Mycket köttiga med litet fröhus, jättegoda att skiva på mackor i sallad mm. Plantorna blir höga och måste bindas upp. Jag har mina i växthus men de går tydligen också att odla utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon