Full version: Plommon i mängd!
Lilla Selma
Hej! Har alla mycket frukt i år? Vårt plommonträd (Opal) fullkomligt dignar under bördan. För mycket och för litet skämmer allt - nu blir det svårt att hinna med att ta vara på, skänka bort eller äta upp allt!!! Förra året hade vi tre plommon totalt. tongue.gif

Hälsar Selma
Österlena
Usch!

Jag har så mycket plommon så det är äckligt. Jag klafsar i plommongeggamoja. Tycker inte att de är speciellt goda heller. Trädet släpar grenarna i marken. Massor av getingar överallt.

Måste man ta bort all fallfrukt (jag hinner inte göra något med fruken) eller kan man betrakta den som näring till gräsmattan? Slår alla kärnor rot?
Christa
Jag ääälskar plommon! Finns det ingen i Trestadsområdet som har för många...
En ide om det blir för mycket på era träd kanske är att gallra ännu hårdare. Då bör plommonen bli större och finare. Vet inte om det gäller alla sorter men det brukar ju vara så. Dessutom borde ju trädet ha mer kraft över till att ge plommon nästa år om man gallrar hårt.

Plommonmarmelad och plommonkompott är favoriter när jag fått några kassar till skänks.
Christa
Glömde en sak. När det gäller t ex Viktoria så blir skillnaden i smak enormt stor om de är välgallrade. Då blir plommonen söta, köttiga och såå goda. Dåligt gallrade Viktoria smakar mest vatten och är knappt värda att stoppa i munnen.

Det är nog bäst att ta bort fallfrukten eftersom eventuella sjukdomar kan övervintra lättare om det ligger en massa gammal frukt kvar.
Merlin
Jag har experimentalfältets sviskon! Jag brukar frysa det som blir över... sleep.gif coh koka sylt på dem under vintern eller plommonpaj med lite kanel och vispgrädde, mumsfilibaba smile.gif
Ophelia
CITAT (Merlin @ 19-08-2006, 22:05)
plommonpaj med lite kanel och vispgrädde, mumsfilibaba smile.gif

Ja det är minsann inte fy skam wub.gif wub.gif

Jag är oxå en stor älskare av plommon....äpplen, päron, kiwi, björnbär, jordgubbar m.m.m.m.m. laugh.gif
ingrid fuxwall
Jag kommer antagligen att få mängder av plommon - Viktoria som inte blivit gallrade. Bor i Trestad och delar gärna med mig om jag får en adress.

ingrid
catlady
Ojdå! Är det kanske någon i Malmö-trakten som fått för många plommon också? Jag gjorde en fantastisk plommon och karamell-äpple marmelad förra året!
Berit
CITAT (Christa @ 19-08-2006, 16:23)
Glömde en sak. När det gäller t ex Viktoria så blir skillnaden i smak enormt stor om de är välgallrade. Då blir plommonen söta, köttiga och såå goda. Dåligt gallrade Viktoria smakar mest vatten och är knappt värda att stoppa i munnen.

Det är nog bäst att ta bort fallfrukten eftersom eventuella sjukdomar kan övervintra lättare om det ligger en massa gammal frukt kvar.

Tack för den uppplysningen, hade ingen aning om att de skulle gallras rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon