Full version: Änglatrumpeter
Dr blomma
Ja har 2st stora änglatrumpeter på min ballkong.
Och det ä bara den ena som det kommit nåra blommor på.
-Har skött dom ordentligt,gett dom rejält med näring & vatten.
Finns det nåt bra sätt att få rikligt med blommor på dom?

Mvh Dr blomma
bandin
Hej!

Har samma problem som du och har väntat med spänning på svar på ditt inlägg. Sökte på tidigare trådar och hittade bl a dessa;

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f3fb958b8232edf

och

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f3fb958b8232edf

Så jag antar att det bara är att vänta, och inte frestas att toppa den...
Dr blomma
Hej bandin!!
Hm vet nog varför bara ja fått blommor på den ena!!!
Den som ä något större ha inte delat på sig & den något mindre har delat rejält mao är den buskig & fin....
Om det blir för kallt ute!!
-Så provar ja att få dom till blommning i min lgh ist!!
Med rätt belysning & skötsel(Duschning mm)
-Så borde det funka bra =)

Önskar dig & alla andra som ser detta inlägget!!
-En riktigt bra dag
-Ta hand om er
-Ni ä värdefulla

Mvh/Dr blomma
Hum
Jag skulle nog vara rädd för att ta dom in i lägenheten: mina ute på balkongen blev spinninfesterade här under loppet av augusti och kom till att det kan bli riktigt monströst med spinn och änglatrumpeter! Hur mycket det rymms bara under ett av de stora håriga bladen... Men en hård kur av gift och duschar har jag lyckats kämpa ner dom och nu börjar det bli lite svalare så att spinnen inte frodas på samma vis. Jag chansar nog på att sätta mina i källaren då det blir kallt och låta blommorna vänta till nästa sommar om det ser så ut att de inte vill komma. Fö är jag inte helt övertygad om det där med att inte toppa, det står i änglatrumpetartikeln här att de ska toppas. Nåja, jag har toppat två och lämnat en utan toppning, och ingen blommar (och den jag inte toppat har inte grenat sig heller)

biggrin.gif

-jb-
Gillan
Här kommer en ren spekulation från mina egna erfarenheter:

- Att toppa den och slänga toppen tror jag förlänger väntetiden avsevärt.
- Toppar du den och planterar toppen, så blommar toppen innan moder-
plantan gör det.
- När du toppar den klipper du bort anlaget för ett " äkta " V
- Och om man toppar dem ska de toppas ovanför V:et!
- Sen är det ju återigen det här med massor av vatten och näring
De kräver helt enkelt det de raringarna wub.gif
bandin
NU HAR JAG ÄNTLIGEN FÅTT EN KNOPP PÅ MIN ÄNGEL!!! Hade ställt in mig på att inte få se den blomma den här säsongen, men nu verkar det som om jag hinner innan frosten!!

Jippi!
Alba
Ja hur gör man. Jag tycker att jag vårdat min efter konstens alla regler. Har haft den i skyddar läge, sol, mycket vatten och näring. Har läst många forum om tidigare erfarenheter. Inte en enda knopp.
Så nu har jag flytta ut den på gräsmattan och där står den nu i regn och rusk. Och sätter den knoppar belönar jag den med en bättre plats. laugh.gif
bandin
NU först blommar den! Men den är ljuvlig wub.gif , Worth waiting for! Finns bild i mitt album.

Nu gäller det bara att passa så inte frosten tar den...
kerstin z5-6
Och ska den vinterförvaras i rums temp -repa av det mesta av bladen , -spinn är vanligt , men det går att bekämpa .De ser anskrämliga ut men lever ...
De blad den får inne blir ändå ofta väldigt fula ute, de första utedagarna på vår/försommar-men nya kommer ju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon