Full version: SVAMPAR
Christoffer
Är det någon som känner till några bra svampställen i Göteborgs-området?
Speciellt kantareller, men allt annat går också bra.
Inga från Närke
CITAT (Christoffer @ 13-08-2006, 15:30)

Du är optimist. Tror du att det är någon som talar om sina bra svampställen oftast har man dem hemliga biggrin.gif
Snöflinga
CITAT (Inga från Närke @ 13-08-2006, 15:51)

Du är optimist. Tror du att det är någon som talar om sina bra svampställen oftast har man dem hemliga biggrin.gif

I skogen tongue.gif
storm
Gå in på svampguiden.com, där kan du nog få tips på bra svamställen,och man lär sig mycket om svamp när man på forumet.
Whiskuchi
Ja - men jag berättar givetvis inte var laugh.gif
ninnisky

Ja, jag vet ett jättefint kantarellställe biggrin.gif biggrin.gif på vår tomt på landet laugh.gif
Christoffer
Jag ger mig fortfarande inte. Kanske finns det en vänlig själ som vill ta med en intresserad ut smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Christoffer @ 13-08-2006, 21:27)
Jag ger mig fortfarande inte. Kanske finns det en vänlig själ som vill ta med en intresserad ut smile.gif

En vän till mig sa en gång att svampställen ärvdes och var hemliga och det stämmer så bra.
Aldrig att jag skulle berätta för någon var jag har mina ställen, skulle inte ens visa dem för pengar, stora pengar.

ingrid
amaira
Du bor femtio mil "fel" biggrin.gif . Jag tar gärna med folk ut i skogen och visar både svamp och svampställen wub.gif . Känner dock inte till något svampställe i Göteborgstrakten. sleep.gif
Tittiluringen
Ta reda på hur kantareller vill ha det och gå ut och leta på såna ställen... mina vänner hittar hur mkt som helst genom att bara gå i skogen.. själv letar jag som en tok och får på sin höjd ihop till en liten svampmacka. Jag har tydligen ingen kantarellblick.. ska köpa en hund och låta den gå svampkurs laugh.gif

Lycka till!!!
Titti
Gurkan
Såna frågor får du ställa på Plocka.nu ... inte Odla.nu ...

Svampodling

Mycel och substrat kan du få tag på billigt ...

Annars är nog, som Tittiluringen säger, begåvad hund + svampkurs bäst !!!

Men Cristoffer, jag har ett gratis tips till dig, på gräsmattan mellan Toys'R'Us och busshållplatsen växer massor av toppslätskivlingar. Vid Backaplan, dom poppar upp i slutet av oktober/början på november. Det är OK drag i dem.... blink.gif
Boxer
CITAT (Gurkan @ 15-08-2006, 02:23)
Men Cristoffer, jag har ett gratis tips till dig, på gräsmattan mellan Toys'R'Us och busshållplatsen växer massor av toppslätskivlingar. Vid Backaplan, dom poppar upp i slutet av oktober/början på november. Det är OK drag i dem....  :blink:

Svampen är olaglig att förbereda för till exempel förtäring eller försäljning, man gör sig alltså skyldig till brott genom att inneha svampen torkad, paketerad i påsar, nermalen, osv. Dock är det inte olagligt att vara ute i skogen och råka plocka en sådan svamp. Sverige är det enda land i EU där det är olagligt att äta och vara påverkad av narkotikaklassade preparat som toppslätsskivling och dess psykoaktiva ämnen psilocybin och psilocin. (från susning.nu) wacko.gif
Gillan
Aldrig någonsin att jag skulle tala om vart mina dyrbara svamp-
ställen är wub.gif

Men du är hjärtligt välkommen att följa med på en tur i skogen för
att plocka guldklimparna. Konstigt, men det är stor skillnad det wub.gif tongue.gif laugh.gif
Christoffer
Tack för alla tips, och ja, jag kan följa med till skogen och ha någon som lär mig, är ju inte så duktig på svamp än.
uno
Följ med en svampplockarkurs. Studieförbund och kanske även Friluftsfrämjandet.
Christoffer
CITAT (Evgeni @ 15-08-2006, 11:36)
Aldrig någonsin att jag skulle tala om vart mina dyrbara svamp-
ställen är wub.gif

Men du är hjärtligt välkommen att följa med på en tur i skogen för
att plocka guldklimparna. Konstigt, men det är stor skillnad det wub.gif tongue.gif laugh.gif

Ja, skulle du bo i Göteborg, så skulle jag jättegärna vilja ha hängt med dig.
Jejja
Idag fick jag naturskyddsföreningens höstprogram från vår lokalkrets. De ska ut på svamputflykt i september. Säkert har lokalkretsen i Göteborg också sådana utflykter, kontakta dem och fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon