|
Christoffer
13-08-2006, 14:30
Är det någon som känner till några bra svampställen i Göteborgs-området? Speciellt kantareller, men allt annat går också bra.
Inga från Närke
13-08-2006, 14:51
CITAT (Christoffer @ 13-08-2006, 15:30) Är det någon som känner till några bra svampställen i Göteborgs-området? Speciellt kantareller, men allt annat går också bra. Du är optimist. Tror du att det är någon som talar om sina bra svampställen oftast har man dem hemliga
Snöflinga
13-08-2006, 17:41
CITAT (Inga från Närke @ 13-08-2006, 15:51) CITAT (Christoffer @ 13-08-2006, 15:30) Är det någon som känner till några bra svampställen i Göteborgs-området? Speciellt kantareller, men allt annat går också bra. Du är optimist. Tror du att det är någon som talar om sina bra svampställen oftast har man dem hemliga  I skogen
Gå in på svampguiden.com, där kan du nog få tips på bra svamställen,och man lär sig mycket om svamp när man på forumet.
Whiskuchi
13-08-2006, 18:08
Ja - men jag berättar givetvis inte var
ninnisky
13-08-2006, 18:36
CITAT (Christoffer @ 13-08-2006, 15:30) Är det någon som känner till några bra svampställen i Göteborgs-området? Speciellt kantareller, men allt annat går också bra. Ja, jag vet ett jättefint kantarellställe  på vår tomt på landet
Christoffer
13-08-2006, 19:27
Jag ger mig fortfarande inte. Kanske finns det en vänlig själ som vill ta med en intresserad ut
ingrid fuxwall
13-08-2006, 21:19
CITAT (Christoffer @ 13-08-2006, 21:27) Jag ger mig fortfarande inte. Kanske finns det en vänlig själ som vill ta med en intresserad ut  En vän till mig sa en gång att svampställen ärvdes och var hemliga och det stämmer så bra. Aldrig att jag skulle berätta för någon var jag har mina ställen, skulle inte ens visa dem för pengar, stora pengar. ingrid
Du bor femtio mil "fel"  . Jag tar gärna med folk ut i skogen och visar både svamp och svampställen  . Känner dock inte till något svampställe i Göteborgstrakten.
Tittiluringen
14-08-2006, 10:17
Ta reda på hur kantareller vill ha det och gå ut och leta på såna ställen... mina vänner hittar hur mkt som helst genom att bara gå i skogen.. själv letar jag som en tok och får på sin höjd ihop till en liten svampmacka. Jag har tydligen ingen kantarellblick.. ska köpa en hund och låta den gå svampkurs Lycka till!!! Titti
Såna frågor får du ställa på Plocka.nu ... inte Odla.nu ... SvampodlingMycel och substrat kan du få tag på billigt ... Annars är nog, som Tittiluringen säger, begåvad hund + svampkurs bäst !!! Men Cristoffer, jag har ett gratis tips till dig, på gräsmattan mellan Toys'R'Us och busshållplatsen växer massor av toppslätskivlingar. Vid Backaplan, dom poppar upp i slutet av oktober/början på november. Det är OK drag i dem....
CITAT (Gurkan @ 15-08-2006, 02:23) Men Cristoffer, jag har ett gratis tips till dig, på gräsmattan mellan Toys'R'Us och busshållplatsen växer massor av toppslätskivlingar. Vid Backaplan, dom poppar upp i slutet av oktober/början på november. Det är OK drag i dem.... :blink: Svampen är olaglig att förbereda för till exempel förtäring eller försäljning, man gör sig alltså skyldig till brott genom att inneha svampen torkad, paketerad i påsar, nermalen, osv. Dock är det inte olagligt att vara ute i skogen och råka plocka en sådan svamp. Sverige är det enda land i EU där det är olagligt att äta och vara påverkad av narkotikaklassade preparat som toppslätsskivling och dess psykoaktiva ämnen psilocybin och psilocin. (från susning.nu)
Aldrig någonsin att jag skulle tala om vart mina dyrbara svamp- ställen är Men du är hjärtligt välkommen att följa med på en tur i skogen för att plocka guldklimparna. Konstigt, men det är stor skillnad det
Christoffer
15-08-2006, 11:25
Tack för alla tips, och ja, jag kan följa med till skogen och ha någon som lär mig, är ju inte så duktig på svamp än.
Följ med en svampplockarkurs. Studieförbund och kanske även Friluftsfrämjandet.
Christoffer
15-08-2006, 19:58
CITAT (Evgeni @ 15-08-2006, 11:36) Aldrig någonsin att jag skulle tala om vart mina dyrbara svamp- ställen är Men du är hjärtligt välkommen att följa med på en tur i skogen för att plocka guldklimparna. Konstigt, men det är stor skillnad det  Ja, skulle du bo i Göteborg, så skulle jag jättegärna vilja ha hängt med dig.
Idag fick jag naturskyddsföreningens höstprogram från vår lokalkrets. De ska ut på svamputflykt i september. Säkert har lokalkretsen i Göteborg också sådana utflykter, kontakta dem och fråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|