Full version: Manx-katter
Kitti
Hej!

Vi heter Rosa (till vänster, med svans) och Rut (till höger, utan svans).
Vår mamma Majsan är en Manx-katt. I slutet av Maj tröttnade hon på oss och då flyttade vi hemifrån och kom till vårat nya hem.

Det var så skönt att ha syrran med i det nya hemmet.....

I början var vi lite avvaktande, men kom snabbt i gång med lek och bus. Tills vi såg vad som kom in genom kattluckan....!!!

Vi fräste och spottade på honom (Svante) och han var borta i över en vecka! Sen började han komma in lite då och då och började mästra över oss. Nu går det bra, för vi låter honom bestämma allt, mycket beroende av att han är mer än 3 ggr så stor som oss. Men vänta bara.....!

Nu är vi lite större och älskar att leka och busa i Mattes blomkrukor.

Vi undrar om det finns fler Manx-katt ägare här på forumet? Vore kul att se bilder på dem isåfall.

Kram från Rut och Rosa
Biggan_
Gud, vad näpna dom är! wub.gif wub.gif
Inga från Närke
Vilka fina katter du har och vilken fin liten historia.
Kitti
Tack! De är verkligen fina. Det tog över en månad innan "gammelkatten" accepterade de små, men nu går de bra ihop. Han leker lite väl hårdhänt med dem i bland och då får man ingripa. Meningen var från början att jag bara skulle ta Rosa, men eftersom ingen hade tingat Rut som var ensam kvar i kullen tog jag båda två. Det var det bästa jag kunde ha gjort, de leker så fint ihop och sover tätt tillsammans. Plats har vi i överflöd så det var inte heller några problem. Tänk vilka glädjespridare katter är! wub.gif wub.gif
Ciczi
Äger inga egna Manx-katter men svärföräldrarna har en hel del. För närvarande 4 vuxna och 3 kattungar som är ca 6 veckor nu. De vuxna heter (äldst först) Maya, Tusselago, Kajsa Kavat och Hilding. Det är Kajsa som är mamma till de tre småttingarna.

Manx-katten ser för kul ut när de springer. De skuttar mer som en hare för de har längre bakben än andra katter.

mvh Ciczi
Whiskuchi
Vilka gullnosar wub.gif
Är bara mamman manx? Eller är bara mamman svanslös och pappan manx med svans/rumpy?
Kitti
Mamman är en sk Stumpy, dvs med en kort svansstump. Pappan är okänd och då säkert en "vanlig" bondkatt. I kullen fanns det 2 svanslösa, 2 med lång svans och en unge som dog. Den vet jag inte om den var svansad eller ej. Det märkliga är att svanslösa katter har ett otroligt bra balanssinne, bättre än katter med svans. Rut är en hejare på att klättra, inget träd verkar vara för högt. Och visst, hon skuttar runt som en liten kanin och när hon blir rädd blir "svansen" som en rund boll!
Jag har läst på nätet att man aldrig ska para 2 Manxkatter med varandra, då risken är stor att ungarna dör. Undrar om det är så, inte otroligt eftersom svanslösheten är en genetisk defekt från början. Det stod också att rasen var på väg att dö ut, då det bara föds någon enstaka svanslös i varje kull. Synd i såfall.
Från sidan ser Rut ut som en av jordekorrarna i Kalle Anka........ laugh.gif laugh.gif
Whiskuchi
Det stämmer att defekten är dödlig om man parar två rumpykatter sad.gif
Men två manxkatter kan paras, eftersom manx är namnet på rasen och den finns i alla svanslängder (även om det vanligtvis är rumpyn man tänker på). Har dina sötnosar inga papper är de huskatter. smile.gif

(inget ont om husisar, har själv tre stycken.)
Klura
Fantastiskt vilka sötnosar wub.gif
Har varit betuttad i Manxkatter i nästan hela mitt liv.
Besökte Manx Catery i Douglas på Isle of Man två gånger på 80-talet.
På den tiden kostade en katt 700 pund.
Blev inget köp av då för det var ca 2 års väntetid.
Var spekulant på en röd unge här hemma i Sverige, men en vecka innan leverans ångrade sig ägaren sad.gif
Tog hand om en avlivningshotad skogistjej istället och lyckades hitta en Skogis/Manxhane att para med.
Blev inga ungar eftersom honan inte alls ville göra bebisar.
Tingade då en unge av dom som hade hanen, då de väntade två kullar.
Det blev ingen svanslös, men vi var så kattungesugna då så vi tog en av ungarna ändå.
Det är våran Mysan som nu är 14 år.
Kitti
Nej, mina katter har inga "papper". Som det har framgått tidigare är pappan okänd. Det var en olyckshändelse att kattungarna kom till. Det kanske är fel av mig då att kalla de små för Manxkatter, men med det menar jag inte att de är några raskatter. Det är mera ett uttryckt som folk i allmänhet förknippar med svanslöshet. (som jag själv alltid har gjort) De är minst lika fina för det. rolleyes.gif rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (Kitti @ 15-08-2006, 10:57)
De är minst lika fina för det. rolleyes.gif rolleyes.gif

Absolut! wub.gif
Kitti
Hej, nu är vi här igen. Vi måste bara få tala om hur tröttsamt det är att alltid behöva ta hand om Husses och Mattes post. Det är ju nästan bara tråkiga räkningar. Och så har de en äcklig tidning som heter Hundsport, USCH! Gäsp från Rosa & Rut

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon