Full version: Gurkor
Illan
Min gurkplanta sätter massor av gurkembryon, men när de är ca 6 - 8 cm torkar de in. De står i växthus och får jämn bevattning och gödning.
Bladen är också angripna av något, som gör dem först prickiga och sedan gula.
Vad göra? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Frukterna: Är det en sort som behöver befruktning kan det vara så att de inte pollineras som de ska.

Bladen: Kan vara spinnkvalster de brukar gilla gurka man kan göra det mindre trivsamt för dem genom att spola av plantorna med vatten med jämna mellanrum men helt får man inte bort dem.
Illan
De är "självpollinerande" enligt uppgift. Och det har blivit några väldigt stora och väldigt goda gurkor. Jag vet alltså vad jag går miste om.
Nu är plantan sanerad, borttagen. Men vill gärna ha råd om hur jag gör nästa år, för att inte få tillbaka problemet.
ZIL
Vad för sorts gurka är det?
Jag sådde frilandsgurka (Västeråstyp). Planterade in en planta i växthuset, resten var ute i grönsakslandet. I grönsakslandet dignade av gurkor, medan det i växthuset blev precis som du beskriver det. Kanske trivs de bättre ute? rolleyes.gif
Eva i Västerås
Jag har haft squash som gjorde så. Fick veta att de inte pollinerats. Gurkväxternas fruktämnen kan visst växa lite ändå(skengravida?), fast snart dör dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon