Absolut inte klippa nu vinrankor är blödare och kan blöda ihjäl.
Staketvindruvorna vill gärna planteras i jord med lägre pH, vill ha väldränerad, varm och solig växtplats. De är mycket sena att komma igång att grönska men mina har kommit igång fint nu. Jag har Zilga, Spulga och Sukribe. Jag brukar inte gödsla speciellt mycket de brukar växa bra ändå. Chrysan eller Rhododendrongödning på våren ibland brukar fungera fint, hönsgödsel är jag tveksam till om jag skulle använda, det är ganska mycket kväve i det och vinrankor växer kraftigt som det är.
Det är inte ovanligt att det tar runt 4år innan vinrankor börjar producera frukt, var det en riktigt liten planta kan det ta något år till.
Vinrankor pinceras på sommaren, den hårdare beskärningen då man formar till formen på växten utförs på senhösten innan jul. Staketvinrankorna har lite vildare form så den går bra att hålla lite vildare den måste inte formas så hårt som de vanliga vinrankorna, man behöver inte hålla på och beskära dem så enormt hårt. Men jag upplever att frukterna blir bättre ifall man åtminstone glesar ur växten så att det blir sol på frukterna. Din vinranka är ung så det gör inget om du inte håller på och beskär de första åren.
Den som är tuffast är nog Zilga, hon ska klara temperaturer nedåt -40C. Min är ganska stor nu + ger en massa frukt, runt 100klasar förra året trots att jag pincerat + sett till så att det var max 2-3 klasar per gren.
Här kan du läsa om vanliga vinrankor, som vill ha något annorlunda betingelser men grundidén för pincering och beskärning kan man få ut av texten:
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml