Full version: Idegran-Häck
marialindberg
Hej jag bor i Nacka i östra Stockholm zon 2-3 och skall plantera en idegranshäck i soligt läge (sydväst). Plantagen har bra pris på 50 cm höga Taxcus Hillicks just nu. I många böcker rekommenderas istället Hilli eller Baccata istället. I Karin Berglunds bok Din Trädgård anses Hillicks som direkt olämplig. Hjälp oss att välja? Vi vill ha en relativt snabbväxande häck. Plantagen påstår att idegran växer fortare än Liguster, stämmer det? Hur lång tid kan det ta innan häcken blir ca 1,5 m hög?

Maria
Ingo
CITAT (marialindberg @ 13-08-2006, 17:13)
Plantagen har bra pris på 50 cm höga Taxcus Hillicks just nu. I många böcker rekommenderas istället Hilli eller Baccata istället. I Karin Berglunds bok Din Trädgård anses Hillicks som direkt olämplig.

Jag antar att du menar "Hicksii" när du skriver "Hillicks". Det är fler än en bok som säger att den är mindre lämplig till häck eftersom den har ett glesare och spretigare växtsätt än Hillii.
"Hillii" och "Hicksii" är namnsorter av amerikansk hybrididegran, taxus x media. Taxus baccata är en annan art, vanlig europeisk idegran. Den är en bra häckväxt men ett tveksamt val för dig eftersom dess härdighet brukar anges som zon I(II) - alltså verkligen på gränsen hos dig, och det brukar aldrig vara klokt när det gäller häck.

CITAT (marialindberg @ 13-08-2006, 17:13)
Plantagen påstår att idegran växer fortare än Liguster, stämmer det?
Nej, det är svammel. Möjligen kan den fortare se fyllig ut, beroende på hur stora ex man köper.

En annan bra och härdig häckidegran är den japanska idegranen taxus cuspidata 'Adams'. Växer mycket upprätt och toppskotten kan dra iväg 20-30 cm/år. Litet ovanlig som häckplanta i handeln men går att få tag på - dock knappast på Plantagen.

Om du ska plantera idegran som häck i soligt läge, tänk på att stödvattna mycket första åren och eventuellt skugga dem mot vårvintersolen med t ex säckväv.
Big Gardener
Sök på ämnet här i forumet. Jag har dragit det i långbänk....
josohl
Har en liten häck med frösådd Taxus Baccata (efter Big Gardeners råd!) som jag tycker växer fint och ser ut att må bra. Plantorna köpte jag till ett väldigt bra pris i Tyskland på väg hem från kontinenten.

Nu vill jag på ett annat ställe ha en till idegranshäck, och är då på jakt efter nya plantor. Mina två lokala favoritplantskolor (som båda är kunniga och "riktiga" plantskolor, inte Plantagen), avråder mig från Taxus baccata pga risken för brännskador på vårvintern. Jag har inte alls haft några sådana problem, men så har vi ju inte haft nån vinter de senaste två åren här på västkusten. Därtill är Taxus baccata-plantor svindyra, de vill ha 1800 kr st för plantor 100-125 cm!

Istället rekommenderar de Taxus media 'Adams'. Nån som har erfarenheter av den?
Big Gardener - håller du fast vid frösådd baccata?
Big Gardener
Väldigt kul att höra att du valt Taxus baccata! smile.gif

En stilla undran som väcks är varför plantskolorna rekommenderar just T. x m. 'Adams'? Är det för risken för torkskador på vårvintern skulle jag säga att skillnaderna i risk mellan arterna är försumbar. De går igång i stort sett lika tidigt på våren så därför beror det inte på sorten utan snarare på läget.

Jag vet att alla Taxus x media- sorter är betydligt enklare att föröka och är enhetligare eftersom de är kloner. Därför har jag en känsla för att plantskolorna gärna säljer dessa. Samtidigt har det fröförökade materialet av vanlig Taxus baccata väldigt liten genetisk spridning.

Jag undrar var någonstans du håller till i landet och i vilket läge du tänker plantera denna nya häck. Om det är ett bra läge i våra södra delar av landet ser jag liten eller ingen anledning att välja 'Adams'
josohl
Läget är zon II och söder-västerläge med bra, men inte jättedjup, jord.
(Inte idealiskt för taxus, men vad gör man när man vill ha en fin vintergrön häck mot gatan som är åt det hållet?)
En anledning för mig att välja Adams om de i övrigt är likvärdiga skulle ju vara priset, 600 kr styck istället för 1800 kr styck...
Viburnum
Taxus baccata 80-100 planta ligger på 329.-st
josohl
Viburnum: var har du hittat det priset? Är det den vanliga rena arten eller nån namnsort?
HavtornsÄlskare
Jag tycker det lät dyrt , jag är säker på att du kan hitta bättre pris på just Baccata , kanske fråga på just Plantagen igen , dom har ju trots allt kundbeställningar ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon