Full version: hagtornshäck
leonor
Oj, vad lycklig jag blir att hitta denna sida... jag har nämligen nyköpt ett radhus, och nu funderar jag på vad jag ska göra med min lilla trädgård... Först å främst så är den omgärdad av en hagtornshäck. Nu undrar jag, Bör jag vattna en hagtornshäck kontinuerligt? Hur bör man bäst förbereda den inför vintern? Som ni märker så är jag evrkligen nybörjare men jag är sååå inspirerad. Kanske bör tillägga att jag bor i Umeåtrakten. Om det är nåt särskilt man bör tänka på inför vintern.

Mvh Leonor
Ingo
CITAT (leonor @ 13-08-2006, 18:51)
Bör jag vattna en hagtornshäck kontinuerligt?

Bara om den är mycket ung, annars räcker det att stödvattna om det blir extrem torka.

CITAT (leonor @ 13-08-2006, 18:51)
Hur bör man bäst förbereda den inför vintern?

Inför vintern behöver du inte göra något särskilt, den är mycket härdig.
leonor
Tack för ditt snabba svar.
Det betyder alltså att jag inte behöver ge den nå gödning?
Jag har tyvärr ingen egen kompost annars hade väl det varit utmärkt att strö ut på hösten?
Ingo
Behöver och behöver...uppvuxna buskar och träd behöver det oftast inte så länge de ser ut att må bra.
När det gäller häckar gör jag så här:

Är det en häck under uppbyggnad gör jag en insats varje vår: Kanthugger gräsmattan så att den inte växer in under häcken, rensar bort det värsta ogräset och brer ur kogödsel.

Är det en "färdig" häck - en som fått den slutliga höjd och form som jag tänkt mig - gör jag inget av ovanstående så länge den ser bra ut. Börjar den däremot verka trött och svag i tillväxten skulle jag ta bort gräs under den och gödsla.

Apropå kompost: Vanlig trädgårdskompost är mer jordförbättringsmedel än gödsel, för den innehåller mycket mullämnen men inte så mycket näring. Varmkompost med hushållsavfall är en annan sak...
Jag tycker att köpt kogödsel - sån där komposterad i 50-literssäck - är bra eftersom den både göder och jordförbättrar. Som gödning är den inte så stark, så man behöver inte vara rädd för att överdosera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon